بازدید رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و هیئت همراه از حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری شهرستان کلات نادری

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، به‌منظور آشنایی با توانمندی‌ها و نیازسنجی‌های تحقیقاتی و مشاوره‌های علمی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری شهرستان کلات نادری، هیئتی مرکب از رئیس، معاون آموزشی و فرهنگی دانشکده کشاورزی همچنین دکتر ایزدی رئیس پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد از این شهرستان بازدید کردند.

این هیئت سپس در جلسه‌ای که در محل مدیریت جهاد کشاورزی و با حضور مدیریت و کارشناسان کشاورزی منطقه برگزار شد به بررسی وضعیت کشاورزی منطقه، پتانسیل‌ها و توانمندی‌ها، مشکلات و چالش‌های موجود و پیش روی منطقه به‌ویژه در شرایط خشک‌سالی پرداختند.

دکتر احمد نظامی رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در این جلسه، ضمن اعلام آمادگی دانشکده کشاورزی جهت بررسی علمی و بهبود وضعیت کشاورزی منطقه کلات نادری در حوزه‌های مختلف، به بیان دیدگاه‌های تخصصی و راهکارهای برون‌رفت از شرایط اقلیمی پیش‌آمده پرداخت. حفاظت از ذخایر ژنتیکی ارزشمند و منحصربه‌فرد منطقه، کشت‌های جایگزین، توجه به آبزی و دام‌پروری علمی و حفاظت و افزایش بهره‌وری از منابع آبی و بالفعل شهرستان از مهم‌ترین پیشنهادهای وی بود.

از دیگر برنامه‌های این هیئت بازدید میدانی از طرح‌های در دست اجرای مدیریت جهاد کشاورزی، اراضی کشاورزی دیم، مزارع برنج، باغات، منابع آبی و استخرهای پرورش ماهی بود که بازدیدکنندگان از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و چالش‌های موجود قرار گرفتند.

شایان‌ذکر است کلات نادری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های مهم تولید محصولات ارگانیک در کشور است و حدود 38000 هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی آن است و بیش از 80 درصد کشاورزی در این شهرستان متکی به دیم‌کاری است. عمده محصولات دیم آن شامل گندم (17000 هکتار)، جو (1500 هکتار)، کنجد (6000 هکتار) و نخود دیم (700 هکتار) هست که در کنار محصولات آبی ازجمله گندم (1400 هکتار) جو (1400 هکتار) پنبه (180 هکتار) باغات گردو (800 هکتار) و سیب (800 هکتار) نقش مهمی را در اقتصاد و معیشت منطقه بر عهده دارد.

در سال‌های اخیر کشت گیاهان دارویی دیم بخصوص بالنگو در سطحی حدود 2000 هکتار در این شهرستان رواج یافته است و این شهرستان را به‌عنوان قطب تولید این گیاه دارویی ارزشمند در کشور مطرح کرده است. وجود 5 رودخانه دائمی و مرزی و درمجموع با دبی بیش از 2000 لیتر در ثانیه در این شهرستان از دیگر پتانسیل‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فرد منطقه در سطح استان است که باهمت و پیگیری مسئولین اجرایی برای جلوگیری از هدر رفت آب‌های مرزی و تأمین بخشی از آب شرب منطقه و در آینده کلان‌شهر مشهد بر روی سه رودخانه منطقه سه سد بزرگ احداث‌شده است. وجود منابع آبی مذکور امکان کشت محصولات آبی ازجمله جالیز، باغات میوه و به‌ویژه برنج را در آن فراهم کرده است. کشت برنج با سطح زیر کشت 1400 هکتار در کلات نادری سابقه‌ای 300 ساله دارد و به لحاظ مرغوبیت به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین برنج‌های دنیا طبقه‌بندی می‌شود. وجود استخرهای پرورش ماهی سردابی با متوسط تولید 670 تن در سال و کلنی‌های زنبورعسل با بیش از 2000 کلنی از فعالیت‌های عمده در حوزه آبزی‌پروری و تولید عسل ارگانیک به شمار می‌روند. شایان‌ذکر است که این شهرستان در آبزی‌پروری رتبه دوم را در تولید ماهی‌های سردابی و رتبه اول را در تولید نوزاد ماهی در استان‌های خراسان بزرگ را به خود اختصاص داده است. در این سفر یک‌روزه از استخر پرورش آقای ایراندوست که یکی از کارآفرینان موفق شهرستان در این خصوص است دیدن شد و هیئت از نزدیک در جریان پتانسیل‌ها و چالش‌های این صنعت در منطقه قرار گرفت

. این شهرستان درزمینهٔ دامپروری نیز یکی از قطب‌های مهم استان خراسان بزرگ به شمار می‌رود و در حال حاضر به‌رغم ریزش آمار مربوط به دام به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی 5300 دام سنگین و 400000 دام سبک در منطقه وجود دارد.

جنگل‌های طبیعی پسته به وسعت 10000 هکتار، زرشک وحشی 5000 هکتار، زالزالک و انجیر وحشی با سطحی حدود 2000 هکتار و منطقه حفاظت‌شده جنگل‌های ارس هزار مسجد به وسعت بیش از 30000 هکتار از جاذبه‌های منحصربه‌فرد منطقه در سطح دنیا می‌باشند که هیئت اعزامی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن کسب اطلاعات لازم در جریان کم و کیف آن‌ها قرار گرفت.

دکتر نظامی و هیئت همراه در پایان این سفر از مناطقی با پتانسیل ویژه اگروتوریسم و اکو توریسم منطقه بازدید و ضمن آشنایی با آن‌ها بر توانمندی‌های موجود در دانشکده کشاورزی و پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد در جهت مشارکت در حل چالش‌های پیش روی منطقه تأکید و اعلام آمادگی کردند.

ارسال کننده خبر: آمار

840392

840393

840394

840395

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه