امضای تفاهم‌نامه همکاری پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد و انستیتو گیاه‌شناسی کوماروف روسیه

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر ابراهیم ایزدی رئیس و دکتر فرشید معماریانی معاون پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد از انستیتوی گیاه‌شناسی کوماروف در شهر سنت پترزبورگ بازدید کردند و سپس در جلسه‌ای با حضور دکتر دیمتری گلتمن، رییس انستیتوی گیاه‌شناسی کوماروف، همکاری این پژوهشکده و انستیتو گیاه‌شناسی کوماروف روسیه بررسی گردید.

در این جلسه که  روز چهارشنبه هفدهم مهرماه ۱۳۹۸ انجام شد، دکتر دیمتری گلتمن، رییس انستیتوی گیاه‌شناسی کوماروف، به هیأت ایرانی خیر مقدم گفت و به تشریح فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی پرداخت. دکتر ایزدی  رئیس پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد به تشریح تاریخچه و جایگاه هرباریوم دانشگاه پرداخت و سپس دکتر معماریانی به‌طور تخصصی به فعالیت‌ها و برنامه‌های راهبردی هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه گیاه‌شناسی اشاره کرد و در پایان این نشست طرفین با امضای تفاهم‌نامه همکاری علاقه‌مندی عملی خود را در خصوص گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی اعلام کردند.

در بازدید هیأت دانشگاه، دکتر معماریانی به بررسی ویژگی‌های گیاه‌شناسی  برخی از نمونه‌های تیپ و کمیاب گیاهی موجود در این مجموعه پرداخت. باغ گیاه‌شناسی سنت پترزبورگ به وسعت 23 هکتار یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین کلکسیون‌های گیاهان در جهان نیز از بخش‌های مهم این موسسه پژوهشی است. آزمایشگاه‌های تخصصی، گلخانه‌های حاره‌ای، نیمه حاره‌ای و همچنین گلخانه گیاهان آبزی در این مجموعه از بخش‌هایی بودند که گروه اعزامی دانشگاه از آن‌ها بازدید کرد و با کلکسیون‌ها و پژوهش‌های در حال اجرا در آن‌ها  آشنا شد.

 شایان‌ذکر است در هرباریوم بین‌المللی سنت پترزبورگ (LE) بیش از ۷ میلیون نمونه هرباریومی که از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری‌شده است، نگهداری می‌شود. در کلکسیون‌های گلخانه‌های این موسسه، متشکل از 24 گلخانه بزرگ، بیش از 13000 تاکسون زنده گیاهی نگه‌داری می‌شود. دو گلخانه بزرگ این مجموعه به ارتفاع 23 متر به نخل‌ها و گیاهان حاره‌ای مرتفع اختصاص داده‌شده است.

 حاصل این بازدید علمی، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه مشترک، معرفی چندگونه گیاهی جدید برای فلور ایران خواهد بود که نتایج مربوط به آن منتشر خواهد شد.

844054

844055

 

 

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه