از نام و نشان تجاری دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد

ارسال شده در تاریخ :

در نخستین جلسه شورای دانشگاه در سال 1399 که روز چهارشنبه، 21 خرداد ماه در سالن شورای سازمان مرکزی برگزار شد، از برند تجاری دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد.

دکتر کافی در این جلسه ضمن سپاس از زحمات معاونت پژوهش و فناوری و همچنین دفتر توسعه و انتقال فناوری به حفظ مالکیت دانشگاه در مشارکت با برندهای بیرونی تاکید کرد و گفت: در صورتی که نشان تجاری دانشگاه با برندی خارج از دانشگاه به اشتراک گذاشته شود، باید اطمینان صد درصدی از محصول کسب شود و تنها با وجود گواهی جهانی امکان استفاده از برند وجود داشته باشد.

پیش از سخنان دکتر کافی، دکتر بهرامی، معاون پژوهش و فناوری نیز  با بیان اینکه ثبت این برند از نام و نشان دانشگاه در عرصه تجاری محافظت خواهد کرد، یادآور شد: از آنجایی که تمایل برای استفاده از برند تجاری دانشگاه در حال افزایش است، این مهم باعث درآمدزایی برای دانشگاه نیز خواهد شد.

دکتر محبت محبی، استاد دانشکده کشاورزی که مسئولیت ثبت نام و نشان تجاری دانشگاه را به عهده داشته است، به توضیح مراحل اخذ نشان در فرآورده های غذایی و محصولات کشاورزی پرداخت وخاطر نشان کرد: فرآیند ثبت برند دانشگاه از سال 97 آغاز شد و به علت ماهیت پیچیده حقوقی دانشگاه ، در اواخر سال 98 به ثبت رسید.

دکتر ملک زاده، مدیر دفتر توسعه و انتقال فناوری نیز با اشاره به اینکه ثبت برند، ثبت عملکرد هفتاد ساله دانشگاه است، عنوان کرد: تنها فعالیت دفتر در این امر مهم، ثبت سابقه خوب دانشگاه فردوسی مشهد در آموزش و پژوهش و فناوری بوده است و اینکه بتوانیم از این نام در راستای تجاری سازی استفاده کنیم.

برند تجاری دانشگاه که مراحل ثبت آن در سال گذشته انجام شد، شامل کالا و خدمات و طبقه بندی بین المللی در چهار حوزه کشاورزی، آموزش، صنعت و خدمات آزمایشگاهی خواهد بود.

استفاده از این برند در کارکرد درون سازمانی آن برای تجاری سازی محصولات دانشگاهی دانش بنیان است که باید شرایط عمومی و اختصاصی استفاده از برند را دارا باشند و در کارکرد بیرونی نیز به صورت مشارکتی با برندهای بیرون هم شأن و همتراز دانشگاه خواهد بود.

پیش نویس دستورالعمل نحوه واگذاری و بهره برداری از برند دانشگاه نیز تهیه شده است که پس از طی مراحل قانونی تصویب، ابلاغ خواهد شد.

ثبت برند تجاری دانشگاه در اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی داخلی، علاوه بر اینکه حفظ مالکیت حقوقی برند که حق پیگیری حقوقی برای دانشگاه را محفوظ نگاه خواهد داشت، به حفظ جایگاه دانشگاه در ثبت محصولات و خدمات دانش بنیان با نام دانشگاه فردوسی مشهد کمک خواهد کرد. ضمنأترجمه انگلیسی این نشان به عنوان بخش زیر نویس علامت تجاری ثبت شده، کاربرد بین المللی و فروش محصولاتی با نام دانشگاه فردوسی مشهد را در خارج از کشور ممکن خواهد ساخت.

لازم به ذکر است اجزاء علامت تجاری شامل آرم دانشگاه،  "Ferdowsi University of Mashhad"  و حروف اختصاری  لاتین دانشگاه (FUM)   می باشد.

99032109

99032110

99032106

99032107

لازم بذکر است در این جلسه شورای دانشگاه از زحمات دکتر حسین جعفری ثانی دبیرخانه هیأت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان با اهدای لوح، تقدیر شد.

99032105

 

خبر از فاطمه ذوالفقاریان

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه