به همت پژوهشکده مطالعات اسلامی در
علوم انسانی، نخستین نشست تخصصی کارگروه فقه تربیتی روز دوشنبه 10 آبان ماه 1395 با حضور جمعی از
اعضای هیأت علمی و دانشجویان علاقمند رشته های مرتبط در محل سالن شورای دانشکده
علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی
مشهد،در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد قندیلی ابتدا به ضرورت برگزاری
چنین نشستهایی اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که بحث تحول علوم انسانی مطرح
است، ضرورت تشکیل چنین مجموعهای به ویژه در محیطهای دانشگاهی دیده میشود.
در ادامه با بیان اینکه در مسائل فقه
تربیتی باید پیشفرضهایی را در نظر گرفت، اظهار داشت: بحث فقه تربیتی در حوزه
تربیت اسلامی مطرح میشود. وقتی میگوییم فقه تربیتی بر آن نیستیم که نظریهها و
رفتارهای تربیتی که در دیدگاههای مختلف مانند نظامهای آموزشی مطرح است برایشان
حکم شرعی تدوین کنیم. ایشان همچنین با بیان اینکه ما به دنبال مفهومسازی برای فقه
تربیتی هستیم، گفت: با دقت به منابعی در زمینه فقه تربیتی متوجه میشویم، تعریفهای
گوناگونی برای تربیت اسلامی وجود دارد اما به طور کلی میتوان گفت، تربیت اسلامی
متضمن سه حوزه اعتقادات، اخلاقیات و رفتارهای مکلفان است. فلسفه و کلام و اخلاق و
فقه اسلامی متکفل هدایت و شکلدهی به این سه حوزه هستند.
در بعضی از منابع دیده میشود که فقه
و تربیت را دو حوزه جدا از یکدیگر پنداشتهاند به همین دلیل در پی آن بودهاند که
ارتباطی بین این دو بیابند، مانند این موضوع که از احکام شرعی مبانی را استنباط
کنیم و مدعی شویم که مبانی تربیتی هستند. به عنوان نمونه وقتی صحبت از کرامت انسان
میشود، در فقه جستجو کنیم و ببینیم درباره کرامت انسان چه حکمی دادهاند و چه
کارهایی کرامت انسانی را از بین میبرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با
اشاره به اینکه اعتقادات ما شکل دهنده اخلاق و فقه ما هستند، تصریح کرد: اصل شریعت
را براساس قبول نبوت میپذیریم و پس از قبول نبوت احکام دین را رعایت میکنیم.
همچنین مانند حکم وجوب حفظ طبیعت براساس هستی شناختی است که ما به هستی به عنوان
نشانهای از خداوند نگاه میکنیم.
در ادامه،
حاضرین به گفتگو و مباحثه در خصوص موضوعات مطرح شده پرداختند.
.
کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد