فعالیت مرکز مشاوره و توانمند سازی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در زمان شیوع ویروس کرونا

ارسال شده در تاریخ :

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و عدم امکان ارائه خدمات مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه به صورت حضوری، همچنین  نیاز به خدمات مشاوره بویژه در زمینه های خانواده، برنامه ریزی، کنترل استرس و نگرانی و بالینی مرکز مشاوره و توانمند سازی دانشگاه فردوسی مشهد تلاش خود را برای راهنمایی دانشگاهیان بیشتر نمود.

روابط عمومی معاونت فاد در خصوص برنامه ها و اقدامات این مرکز گفتگویی با دکتر غفاری رئیس مرکز مشاوره و توانمند سازی دانشجویان دانشگاه انجام داده است که حاصل این گفتگو در ذیل درج شده است.

در شرایط شیوع بیماری کرونا مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشگاه فردوسی مشهد چه اقداماتی انجام داده است؟

مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از زمان شیوع  کرونا با رعایت کامل اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی به ارائه خدمات خود در بخش های مختلف درجهت ارتقای سلامت دانشگاهیان ادامه داده است.

در بخش مشاوره و درمان در قالب طرح مشاوره تلفنی از طریق راه اندازی شماره تماس آنلاین ۳۸۸۰۵۰۰۰ کلیه خدمات روانشناختی و مشاوره ای در حوزه های بالینی، خانواده و ازدواج، تحصیلی و شغلی به صورت رایگان به دانشجویان و همکاران دانشگاه ارائه می شود.

پیگیری و ارتباط با مراجعان خاص، از طریق شبکه آموزش مجازی دانشگاه، و در مواردی نیز از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی،ارائه خدمات روانپزشکی از طریق واتساپ و تلفن، ارائه خدمات  روان سنجی به صورت آنلاین جهت ارزیابی روانشناختی دانشجویان به تشخیص روانشناسان و مشاوران از دیگر خدمات این بخش در دوران کرونا می باشد. همچنین درخواست های تحصیلی دانشجویان به صورت تلفنی و آنلاین پیگیری شده و جلسات پیش کمیسیون به صورت مجازی جهت بررسی درخواست های تحصیلی دانشجویان با همکاری مدیریت آموزشی دانشگاه برگزار می شود.

در بخش پیشگیری وآموزش، اقداماتی از قبیل تولید محتوا درقالب پیام های بهداشت روانی، فیلم و کلیپ، اینفوگرافی و پادکست های صوتی در محیط مجازی همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی کارگاه های آموزشی آنلاین با موضوعات تاب آوری در دوران کرونا و سبک زندگی کرونایی که ازسوی دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم برگزار شده پرداخته است. غنی سازی سایت مرکز(Moshaver.um.ac.ir) و افزودن بخش بسته ویژه کرونا شامل پادکست، ویدئو کلیپ، مطالب ویژه و پوستر های مرتبط با کرونا از دیگر اقدامات این بخش است. با توجه به راه اندازی پویش#در_خانه_بمانیم، ازسوی دفتر مشاوره و سلامت وزارت عتف، کانون همیاران سلامت روان، در زمینه تولید محتوا درقالب های مختلف برای این پویش و اطلاع رسانی به دانشجویان با مرکز مشاوره همکاری دارند. تهیه ویدئوهای کوتاه با حضور مشاوران مرکز مشاوره با موضوعات افزایش تاب آوری و همدلی، کمال گرایی، اضطراب، سبک زندگی و ... و قراردادن در سایت و محیط مجازی از دیگر فعالیت های این مرکز بوده است.

در بخش مددکاری نیز مددکاران مرکز باتوجه به شرایط اقتصادی خاص دوران کرونا ضمن پیگیری وضعیت معیشتی دانشجویان نیازمند، علاوه بر پیگیری وضعیت مراجعان خاص، گروهی را در شبکه های مجازی برای جذب هرچه بیشتر کمک های مالی خیرین راه اندازی نمودند. همچنین کمپین عدالت آموزشی باهدف جمع آوری کمکهای مالی در سطح جامعه و دانشگاه برای دانشجویان نیازمند به وسایل کمک آموزشی ویژه دوران کرونا (موبایل و تبلت هوشمند جهت برگزاری کلاس ها و آزمون های مجازی) ازطریق این بخش با همکاری بخش توانمندسازی راه اندازی شد.

در بخش توانمندسازی فعالیتهایی از قبیل برنامه ریزی برای برگزاری استارت آپ مجازی توانمندسازی دانشجویان، راهبری و مدیریت سامانه کاردانشجویی، راه اندازی پویش های دانشجویی در محیط مجازی و همچنین تولید برنامه های کمک آموزشی در خصوص توانمندسازی دانشجویان(کار دانشجویی و ..) انجام گرفته است.

دانشگاه چگونه می‌تواند بدون درنظر گرفتن مکان و زمان در بستری متفاوت به دانشجویان خدمات مشاوره و روانشناختی ارائه دهد؟

به نظر می رسد که توجه بیشتر به فضای مجازی و استفاده از آن می تواند کمک کننده باشد و طبیعتاً طراحی نرم افزار های پیگیری مشاوره ای و روان درمانی اختلالاتی مثل وسواس، اضطراب اجتماعی، اعتیاد، افسردگی و بسیاری از مشکلات نوروتیک می تواند بسیار کمک کننده باشد (چه به عنوان درمان کمکی و چه به عنوان یک نوع روان درمانی جدید).

همچنین استفاده از مشاوره الکترونیکی برخط و نابرخط، در شرایطی که امکان مشاوره حضوری نیست و یا مراجعانی که نمی خواهند شناخته شوند می تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی نیز  می توانند برای مشاوره آنلاین استفاده شوند.

آیا امکانات کافی برای ارتباط بیشتر دانشجویان از طریق نرم‌افزارهای طراحی شده و یا شبکه‌های اجتماعی با مرکز مشاوره وجود دارد؟

در حال حاضر ارتباط دانشجویان از طریق مشاوره تلفنی و مشاوره های آنلاین و برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همچنین از طریق فضای آموزش مجازی دانشگاه(وبینار)، این امکان فراهم شده است که بتوانیم مشاوره فردی و گروهی یا خانوادگی را انجام بدهیم  و در صورت نیاز دوره های آموزشی را نیز برگزار کنیم . 

 

آخرین اخبار