نسبت دانشگاه و مفهوم فرهیختگی چیست و از کدام کارکرد دانشگاه های امروز ایران میتوان دفاع کرد ؟
در ادامهی سلسله نشستهای حوزه و دانشگاه در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی( نشست 194)
هشتمین نشست با موضوع کلی " فلسفه دانشگاه " دوشنبه 3 آذرماه ساعت 19 به صورت مجازی برگزار گردید
عنوان این جلسه " هابرماس و فلسفه دانشگاه " بود که جناب آقای دکتر ناصرالدین علی تقویان – عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی – مهمان و سخنران مدعو بود.
اهم مباحثی که وی اشاره نمود در دو محور خلاصه میشود:
- معرفی آرای هابرماس درباره دانشگاه
- چگونه برمبنای آرای هابرماس افزوده ای از آرای اورا استخراج کنیم
در ادامه با توجه به دو بخش قبلی طرح مساله ای در مورد دانشگاههای ایران برای اندیشیدن بیشتر و بینش جدیدتر ارایه کرد
و اما مسالهای که قرار است به آن در نشست آتی پرداخته شود این است که چگونه می توان بر مبنای آرای هابرماس درکی جدید از فلسفه دانشگاه بوجود اورد و چه استفاده ای از آن بکنیم و فراتر ازآن برویم؟
با میانجیگری مفهوم فرهیختگی چگونه میتوانیم از دانشگاههای امروز ایران که آماج انتقاد هستند (که تولید علم ندارند- آموزش هم ندارند – تقلب هم زیاد شده ولی هنوز دانشگاه هست) به تعریف جدیدی از دانشگاه ایرانی برسیم که به علت اهمیت و به تعبیری جدید و تازه بودن بحث مقرر شد جلسه بعدی مفصل به این مساله پرداخته شود و در ادامه نیز اساتید شرکت کننده در جلسه به بحث و پرسش و پاسخ پرداختند.