ارسال شده در تاریخ :

طرح ضریب پیشرفت تحصیلی مرکز شتاب

 

مبنای نظری و مفهومی طرح ضریب پیشرفت تحصیلی " قلمرو تقریبی رشد " (Zone of proximal development ) می‌باشد که بر اساس آن حمایت و تکیه گاه سازی آموزشی می‌تواند زمینه به فعلیّت رساندن استعدادهای بالقوه فراگیر را فراهم کند. در واقع، محدوده تقریبی رشد به مهارت‌ها و توانایی‌هایی اشاره دارد که فراگیر به یادگرفتن و مهارت یافتن در آنها نزدیک است. بر این اساس، تشخیص توانمندی‌های بالقوه دانشجویان، تشویق، ترغیب و هدایت آنها برای بالفعل نمودن این توانایی‌ها و در نهایت تعمیق یادگیری و توانمند سازی آموزشی نقطه عزیمت محیط های آموزشی قرار می گیرد.

 

با عنایت به این مهم و بر خلاف رویکردها و نظریه‌های نخبه گرا که بر عملکرد تحصیلی سرآمدان و استعدادهای برتر متمرکز هستند، در این رویکرد نگاه حمایتی و مبتنی بر توانمندسازی و تحقق عدالت آموزشی به‌خصوص تمرکز بر نیازها و توانایی‌های فراگیرانی است که الزاماٌ متعلق به گروه سرآمدان نیستند امّا ارتقای وضعیت تحصیلی خودشان را وجهه همت قرار داده اند، مبنای سیاست گذاری ها و اقدامات محیط های آموزشی قرارمی گیرد.

 

براین اساس ، موفقیت و پیشرفت در گرو بالفعل شدن ظرفیت‌هایی است که فراگیر با مساعدت و تسهیل گری کارگزاران محیط آموزشی به فعلیّت می رساند و به همین دلیل آموزش مسئولیت پذیر و متعهدانه به یکی از اهداف اساسی آموزش و یادگیری تبدیل می شود.

 

گام ها و مراحل تحقق این الگو شامل شناسایی، حمایت و هدایت می باشد.

 

1- شناسایی  : شامل پایش مستمر فرایند تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بر پایه شاخص‌های آموزشی و قابل اندازه‌گیری در دانشگاه فردوسی مشهد بر پایه معیارها و ملاک های آماری و محاسباتی و استفاده از الگوریتم طراحی شده، ایده قلمرو تقریبی رشد در قالب ضریب پیشرفت تحصیلی به منصه ظهور رسیده است .در این میان ، ملاک هایی به شرح زیر برای سنجش و تعیین ضریب پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد عنایت قرار گرفته است:

 

    شیب معدل در نیمسال های متوالی (ضریب رگرسیون خطی وزنی معدل ها در نیمسال های متوالی )

    معدل آخرین نیمسال

    معدل کل

 

2- حمایت : که شامل بسته متنوعی از خدمات و حمایت‌های آموزشی و تحصیلی می باشد. برای آشنایی با شیوه نامه وخدمات مربوطه، می‌توان به وبگاه معاونت آموزشی دانشگاه، بخش مرکز آموزش ، یادگیری و سنجش به آدرس http://vpap.um.ac.ir/  مراجعه نمود.

 

3- هدایت : این مرحله مبتنی بر خدماتی است که برپایه اصول توانمند سازی آموزشی و با مشارکت اعضای محترم هیات علمی دانشگاه و گروه‌های آموزشی صورت می‌گیرد و متناسب با ضریب پیشرفت و عملکرد تحصیلی هر دانشجو، اقدامات آموزشی مقتضی ارائه خواهد شد.این حمایت‌ها به دانشجو کمک می‌کند که به‌صورت هدفمند و مستمر در راستای قلمرو تقریبی رشد که معطوف به استعدادهای بالقوه اوست حرکت کند.

 

مرکز نماد

 

معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین با هدف افزایش کیفیت آموزش مجازی و ایجاد خدمات متنوع در همه ابعاد آموزش، اقدام به ایجاد مرکز نشر محتوای الکترونیکی آموزش دانشگاه(نماد) فردوسی مشهد نمود .وبگاه نماد بستر مناسبی است برای: ▪️ محتوای دروس دانشگاهی؛▪️ رفع‌اشکال توسط دستیاران آموزشی تحت نظارت استادان دانشگاه؛▪️ دسترسی به بانک سؤالات امتحانی؛▪️ شرکت در خود-آزمون دروس مختلف است. دانشجویان می توانند در وبگاه نماد پرسش و پاسخ‌های آرشیو شده مربوط به هر درس، توسط دیگر دانشجویان را مشاهده کنید و از رفع‌اشکال تمام وقت توسط دستیاران آموزشی بهره‌مند شوند.

 

استادان دروس مختلف دانشگاهی می‌توانند کلاس‌های درسی خود و یا محتوای آموزشی-الکترونیکی تدوین شده در قالب فایل‌های صوتی و تصویری را به منظور نشر در سراسر کشور برای سایت نماد ارسال نمایند.

 

توضیحات مربوط به شیوه تهیه بسته‌های آموزشی و انعقاد قرارداد بین استادان و کالج دانشگاه فردوسی مشهد به منظور تولید بسته‌های آموزشی و نیز اطلاعات مربوط به نحوه عقد تفاهم‌نامه و قرارداد با دیگر دانشگاه‌های کشور به منظور استفاده از زیرساخت‌های وبگاه نماد در نشانی cfum.ir آمده است.

 

استفاده از امکانات وبگاه namad.cfum.ir برای کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دروس انتخاب شده در هر ترم کاملاً رایگان است