ارسال شده در تاریخ :

جلسه اختتامیه طرح پژوهشی و رونمایی از سامانه رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی کشور صبح سه‌شنبه ۳۰ دی ماه 1399 با حضور دکتر مجید سالاری عضو هیأت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد و ادریس مظلوم زاده، مدیرعامل شرکت بهین ره آورد بهبود از شرکت های دانش بنیان دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مجریان طرح و همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و جمعی از مدیران حوزه کتاب در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد.

دکتر مجید سالاری از دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مجری طرح پژوهشی رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی که به صورت مجازی در این نشست حاضر شده بود، درباره این طرح اظهار کرد: با توجه به گستردگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به لحاظ تعدد کتابخانه‌ها، کتابداران و کارکنان و مخاطبان، لازم بود که ارزیابی دقیقی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم. به همین دلیل جلسات متعددی در تهران و مشهد با کارشناسان مربوطه در نهاد داشتیم. مطالعات گسترده‌ای انجام شد که در نهایت حدود ۲۱۰ معیار برای رتبه بندی کتابخانه‌ها شناسایی شد که برخی از آنها کمی و برخی دیگر کیفی بودند.

وی در ادامه با تشریح دسته بندی‌های ارائه شده از این معیارها گفت: ما معیارها را به دو دسته کلی ورودی و خروجی تقسیم کردیم و به دلیل حجم زیاد آنها از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها بهره بردیم. در ادامه به مدلی دست پیدا کردیم و آن را توسعه دادیم که منجر به تولید نرم‌افزاری شد که می‌تواند با توجه به معیارهای تعریف شده کار ارزیابی عملکرد کتابخانه‌ها را انجام دهد.

سالاری درباره قابلیت‌های این سامانه نیز توضیح داد: سامانه طراحی شده یک سامانه پویا است که قابلیت‌هایی چون ارزیابی و رتبه بندی کتابخانه‌های هم درجه، تغییر و ارتقاء شاخص‌های مختلف ارزیابی در مقاطع زمانی مختلف، استفاده از نظر خبرگان در رتبه‌بندی و در نهایت تحلیل نتایج و ارائه نتایج ضعف و قوت کتابخانه‌ها در مقایسه با یکدیگر است که این سامانه را بسیار کاربردی می‌کند.

یادآور می شود در این طرح علاوه بر دکتر مجید سالاری از گروه مهندسی صنایع و شرکت دانش بنیان بهین ره آورد بهبود، سعید روشندل دانشجوی تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع، دکتر زهرا ناجی عظیمی از گروه مدیریت و دکتر مجتبی کفاشان کاخکی از گروه علم اطلاعات و دانش شناسی همکاری داشته اند.