همایش آموزشی "اقتصاد مقاومتی" ویژه حراست دستگاه های اجرایی استان خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

همایش آموزشی «اقتصاد مقاومتی» ویژه حراست دستگاه های اجرایی استان خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

این همایش با تلاش مدیریت حراست دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری حراست کل خراسان رضوی روز دوشنبه و سه شنبه، 25 و 26 آذرماه با حضور مدیران و کارشناسان حراست دستگاه های اجرایی استان خراسان رضوی در دو گروه محیط های آموزشی و فرهنگی و محیط های اقتصادی استان در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این کارگاه دکتر وحید ارشدی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به بیان ابعاد و مولفه های اقتصادمقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی در واقع مقاوم کردن حوزه اقتصادی کشور در مقابل تکانه های قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی است تا به تبع آن یک ثبات، پایداری و امنیت در حوزه اقتصاد کشور بوجود آید.
وی ضمن انتقاد از دستگاه های دولتی در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: یکی از مشکلات در سازمان های دولتی این است که وقتی حرف از گزارش اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی به میان می آید، سازمان ها همان کارهای روزمره شان را به نام اقتصادمقاومتی ارائه می دهند.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به نقش مردم در اقتصاد مقاومتی افزود: باید مفهوم اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم نقش پیدا کند و هر فرد از جامعه نقش و جایگاه خود را در اقتصاد مقاومتی پیدا کنند و این با گفتمان سازی قابل انجام است، این گفتمان بایستی ابتدا به سطوح بالادستی حکومت و دولت منتقل شود تا بتواند در مراحل بعدی به سطوح جامعه تسری پیدا کند.

وی مهمترین راه نجات اقتصاد کشور را درون زا کردن آن دانست و عنوان کرد: متغیرهای درون زا قابل مدیریت و کنترل هستند ولی کنترل متغیرهای برون زا  در تکانه ها از دست ما خارج است.

دکتر ارشدی افزود: تولید داخلی کارکردش این است که متغیر برون زا را به متغیر درون زا تبدیل می کند. یعنی اگر تحریم شدیم به دلیل خودکفایی دیگر تحریم بر روی ما اثر نمی گذارد. مثلا در حوزه دفاعی بدلیل اینکه ما توانستیم این حوزه را درون زا کنیم، الان آسیب پذیری کمتری داریم و دیگر تحریم ها اثر بخش نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، علت ناکامی در صنعت خودرو را بی توجهی به درون زا کردن این صنعت دانست و گفت: در صنعت خودرو می گوییم خودروی ملی تولید کرده ایم و به خودکفایی رسیده ایم ولی وقتی قیمت ارز بالا می رود قیمت خودرو هم بالا می رود! این یعنی ما متغیرهای برون زا را در صنعت خودرو به متغیر درون زا تبدیل نکرده ایم.

وی تاکید کرد: مدیران باید نگاه شان به درونزا کردن متغیرها باشد و برای حرکت صحیح در این مسیر بایستی بازیگران اصلی اقتصاد مقاومتی جهادگر، تلاش گر، خلاق و مبتکر باشند.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی دانشگاه فردوسی مشهد شاخص تاب آوری در اقتصاد مقاومتی را مهم عنوان کرد و افزود: هر چه تاب آوری جامعه بالاتر برود مقاومت شان در مقابل تکانه های اقتصادی بالاتر می رود و الان متاسفانه نسل جدید ما تاب آوری های لازم را ندارد.
وی افزود: بایستی بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی تفاوت قائل شویم، هدف نهایی نظام در اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف مردم است نه ریاضت اقتصادی.

دکتر وحید ارشدی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: مفهوم جدیدی که اخیرا رهبر فرزانه انقلاب به آن اشاره کردند این است که بایستی در حوزه اقتصاد مقاومتی به نقطه بازدارندگی برسیم.

98092612

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه