کتاب رویکردی نوین به روانشناسی آموزش زبان تألیف دکتر رضا پیشقدم استاد دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر شیما ابراهیمی عضو هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر مریم السادات طباطبائیان در سال 1398 در 231 صفحه و با قطع وزیری توسط انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد.
آموزش زبـان در طی سالیان متمادی وامدار حوزههای گوناگون ازجمله زبانشناسی نظری، زبانشناسی کاربردی، روانشناسی و جامعهشناسی بوده است. ازاینرو، معرفی انگارههای نوین در مطالعات آموزش و یادگیری زبان همواره حائز اهمیت است. کلاسهای آموزش زبان مکانهای مناسبی برای ارائه و توسعۀ رویکردهای متفاوت به آموزش زبان هستند و چنانچه مدرّسان با رویکردهای نوین آموزشی آشنا شوند، میتوانند به مهارت افزایی فراگیر کمک بسزایی کنند و زمینۀ رشد زبانی او را فراهم سازند. توجه ویژه به رویکردهای نوین آموزشی بر پایۀ ویژگیهای روانشناختی و فردی، کلاسهای زبان را به محیطی کاربردی تبدیل و روند یادگیری را تسهیل میکند. کتاب حاضر مجموعهای از نظریههای جدید آموزش زبان و حاصل سالها تلاش و مطالعۀ نگارندگان در حوزۀ روانشناسی آموزش زبان است. با در نظر گرفتن نقش هیجانها و حواس در فراگیری، این مجموعه به معرفی رویکردهای نوین آموزش و ویژگیهای فردی فراگیران پرداخته است. این رویکردهای مبتنی بر حس و هیجان، میتوانند به افزایش تفکّر، خلاقیت و انگیزه بیانجامد و به فراگیران کمک کنند راهبردهای مناسب یادگیری را برگزینند. مجموعـۀ حاضـر بـه پژوهشگـران، مدرّسان و دانشجویان رشتههای آموزش زبان، زبانشناسی و روانشناسی توصیه میشود.
مسائل ذیل در این کتاب موردبحث و بررسی قرارگرفته است:
معرفی رویکردهای نوین در آموزش زبان
تفاوتهای فردی و اهمیت آنها در آموزش زبان
تصویر جلد کتاب در ابعاد بزرگتر: