طراحی، ساخت و تولید انبوه و تجاری اجاق میکروگازیفایر توسط گروه مهندسی بیوسیستم

ارسال شده در تاریخ :

گروه مهندسی بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد با 2 سال تحقیق به صورت پایان نامه و پروژه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر محمدعلی ابراهیمی نیک عضو هیأت علمی گروه مهندسی بیوسیستم، موفق به طراحی اجاق خوراک پزی میکروگازیفایر شده است.

همواره در تفریحات و طبیعت گردی ها، آسیب های زیادی به درختان وارد می شود. شکستن شاخه های درختان برای برپایی آتش و خطر گسترش آن همیشه وجود داشته است. از طرف دیگر، مناطقی در دنیا و حتی ایران وجود دارد که بدلایل مختلف، پخت و پز روزمره در آنجا با هیزم و به صورت کاملا سنتی، همراه با دود فراوان صورت می گیرد. امری که به مشکلات تنفسی در خانم های خانه دار آن مناطق منجر می گردد. تخمین زده می شود که بیش از 2/5 میلیارد از جمعیت جهان برای پخت و پز متکی به زیست توده هستند و سالانه بیش از 1/6 میلیون مرگ ناشی از استنشاق این دود رخ میدهد.

این اجاق، برمبنای اصول گازیفیکاسیون کار می کند به این صورت که در آن، با ورود مقدار معین و محدود اکسیژن، فقط مقداری از چوب اکسید (محترق) می شود تا گرمای لازم برای پیرولیز باقی چوب ها را فراهم کند. چوب به گاز تبدیل می شود و هوای ثانویه که در بین دوجداره پیشگرم شده است در بالا به این گازها می رسد و شعله ای زیبا و بدون دود را تشکیل میدهد. با مصرف چوب بسیار کم در حدود نیم کیلو خرده چوب می تواند نیم ساعت آتش معمولی، شعله ای یکنواخت ایجاد کند.

کاربرد این اجاق در طبیعت گردی ها، مناطق محروم و عشایر و نیز مواقع بحرانی مانند زلزله، سیل و ... می باشد که در تمامی آنها، ایمنی بالا، آسودگی پخت و پز و تاثیر بسیار کم بر محیط زیست نمایان است. هدف مجریان طرح، ایجاد کسب و کار برای تعدادی از فارغ التحصیلان بر بستر محصولی برای افزایش رفاه افراد جامعه و درعین حال دوستدار محیط زیست عنوان شده است.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه