دهمین جلسه از موضوع کلی فلسفه دانشگاه با موضوع: در آمدی بر دانشگاه حکمت بنیان برگزار گردید

ارسال شده در تاریخ :

پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، اقدامی دیگر در جهت  هم اندیشی حوزه و دانشگاه در تکمیل بحث و موضوع کلی فلسفه دانشگاه رقم زد. دوشنبه اول دی‌ماه 99 دهمین جلسه از موضوع کلی "فلسفه دانشگاه" با موضوع "در آمدی بر دانشگاه حکمت بنیان" برگزار گردید. سخنران مدعو دکتر مهدی فاتح راد عضو هیأت علمی پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف به صورت مجازی به ارائه موضوع پرداخت. اهم مباحثی که در این جلسه ارایه شد به شرح زیر است:

دکتر فاتح‌راد در این جلسه بعد از بیان اجمالی سیر تحول دانشگاه به تعریفی از دانشگاه حکمت بنیان پرداخت و گفت: این دانشگاه منظومه‌‌ای است که بر اساس پویایی افراد، گروه‌ها و مراکز حکمت‌بنیان و با تکیه بر ارزش‌های دینی- ملی در خوشه‌های علم و فناوری از هم‌افزایی علم و ثروت در سطح ملی و فراملی پشتیبانی می‌کند و دارای رابطه موثر و سازمان یافته‌ای با صنعت، دولت و جامعه است.

بر اساس این تعریف، دکتر فاتح تاکیدات و توضیحات تکمیلی به این شرح ارایه نمود:

دانشگاه فعلی و البته حوزه علمیه فعلی ما در فضای نظرند در حالی که باید ببینیم چگونه نظر و عمل را یکپارچه کنیم؟ دانشگاه حکمت بنیان نهاد عمومی غیردولتی است.

اگر ما  بر اساس الگوی تحلیل کلان به نفع برسیم در پایین‌ترین سطح قربانی و فدای نفع می‌شویم (نه فراموشی نفع و نه باقی‌ماندن در نفع) بلکه قرار است از نفع به حکمت برسیم و حکمت هم در در یک بلوغ بالاتر به توسعه راهبردی فناوری می‌پردازد

تنها جایی از قرآن کریم که کلمه‌ی"حکمت" به تنهایی آمده سوره بقره آیه 260 است این آیه در میان آیات انفاق است. انفاق در تفسیر آمده شکاف ها را پر می‌کند و حکمت هم در دانشگاه شکاف بین نظر و عمل را پر می‌کند و آن را به اتحاد می‌رساند.

مرحوم شاه‌آبادی (استاد حضرت امام) در بحث از ولایت وحکومت نظراتی دارد و من میگویم حکومت‌ها در سیاست‌ها و قوانین شان متجلی هستند و در خانه  و محله و جهان هم همین است. اینکه ما به منظومگی سیاست و قانون برسیم الگوی هابرماس است که حکمرانی نیست بلکه حکم‌روایی است

در الگوی حکم‌روایی می‌خواهیم از زیرکی به هوشمندی و تا هوشیاری برسیم. که دارای سه سطح است:

1- سطح مردمی نخبگانی: منظومه نفع‌کاوی (زیرکی - هوشمندی)

2- سطوح  حاکمیتی -‌ سیاستی: منظومه سیاست قانون‌کاوی  (هوشمندی - هوشیاری)

3- سطح تمدنی - فرهنگی(منظومگی کل) (هوشیاری )

در پایان نیز اساتید و اعضای هیأت علمی شرکت کننده از داخل و خارج دانشگاه به مباحثه با سخنران مدعو پرداختند.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه