برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه به یاد مریم در دانشکده علوم ریاضی

ارسال شده در تاریخ :

نمایشگاه « به یاد مریم» از 3 تا 15 اسفند 1398 در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برپا خواهد بود. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که روز 3 اسفند در تالار دکتر بزرگ نیا در دانشکده علوم ریاضی برگزار شد، پس از خوشامدگویی ریاست محترم دانشکده علوم ریاضی، دکتر علیرضا سهیلی، مسئول برگزاری نمایشگاه دکتر معصومه فشندی درباره این نمایشگاه گفت:

نمایشگاه «به یاد مریم» شامل 18 تابلوی بدیع است که مالک اصلی آن کمیته زنان در ریاضیات CMW که زیر مجموعه ای از اتحادیه جهانی ریاضیات (IMU) است می باشد.

این نمایشگاه برای نخستین بار در اولین گردهمایی جهانی زنان در ریاضیات در کنگره جهانی ریاضیدانان 2018 (ICM 2018) افتتاح گردید. در این گردهمایی 296 ریاضیدان خانم از 51 کشور جهان حضور داشتند که سهم ایران 7 نفر بود. دکتر اشرف دانشخواه عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان به عنوان نماینده کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، در سخنرانی خود در این گردهمایی پیشنهاد برگزاری سالانه مراسمی در سراسر جهان در زادروز مریم میرزاخانی، یعنی 22 اردیبهشت مصادف با (12 می) ارائه نمود که به اتفاق آرا پذیرفته شد و این روز به "روز جهانی زنان در ریاضیات" نامگذاری گردید. اولین مراسم روز گرامیداشت زنان در ریاضیات در ایران، در دانشگاه شهید بهشتی بود که در این مراسم دو تن از اساتید دانشکده علوم ریاضی مشهد، دکتر فائزه توتونیان و دکتر شیرین حجازیان مورد تقدیر قرار گرفتند.

نمایشگاه «به یاد مریم» پس از افتتاح در کنگره بین المللی ریاضیدانان 2018 در برزیل، در کشورهای مختلف و در کنفرانس ها و سمینارهای متعدد ریاضی به نمایش گذاشته شده است.

کنگره بین المللی ریاضیدانان یکی از بزرگترین کنگره های ریاضیات است که هر چهار سال یک بار، با مسئولیت اتحادیه جهانی ریاضیات (IMU) برگزار می شود. این کنگره اولین بار درآگوست سال 1897 در  زوریخ با حضور 208 ریاضیدان از 16 کشور جهان و به میزبانی ریاضیدانان معروفی چون جورج کانتور، آندره مارکوف و فلیکس کلاین پایه گذاری شد.

قابل ذکر است که مریم میرزاخانی در ICM 2014 در شهر سئول پایتخت کره جنوبی، مدال فیلدز را دریافت کرد و در ICM 2018 دومین ریاضیدان ایرانی الاصل، کوچر بیرکار مدال فیلدز را از آن خود نمود.

در مراسم افتتاحیه 3 سخنرانی عمومی توسط اساتید دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد، به شرح زیر ارائه شد:

دکتر محمد صال مصلحیان: میرزاخانی و جبر، اما کدام جبر؟!

دکتر بهروز مشایخی فرد: نگاهی به یک ذهن زیبای ریاضی

دکتر مجید میرزاوزیری: مریم میرزاخانی، صخره نوردی جاویدان.

همچنین تیزر تبلیغاتی یک فیلم مستند درباره مریم میرزاخانی به نمایش درآمد. این فیلم که توسط فیلم ساز برجسته فیلم های مستند درباره ریاضیدانان، جورج سیزری با نام «رازهای سطح» ساخته شده است، کمتر از یک ماه قبل برای نخستین بار در یک گردهمایی ریاضیات در آمریکا اکران شد.

مراسم با عقد تفاهم نامه ای بین دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان مشهد ادامه یافت و با اهدای جوایز به برندگان مسابقه «مسیریاب نشان» توسط شرکت راژمان خاتمه یافت.

فعالیت های متعددی از جمله برگزاری کارگاه آموزشی نرم افزار متلب برای دانش آموزان، کارگاه جلوه های ریاضی ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، مسابقه بازی و ریاضی، کارگاه کاشی و خاتم، کارگاه اوریگامی و نمایش فیلمی درباره مریم میرزاخانی در حاشیه نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

 

98120314

98120315

98120316

98120321

98120320

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه