دکتر محمدرضا اکبرزاده: کنگره هوش مصنوعی ایجاد فرصتی منحصر به فرد به منظور ارایه پژوهش های اصیل، در حوزه های متنوع هوش محاسباتی و کاربردهای نوآورانه

ارسال شده در تاریخ :

 

کنگره مشترک هوش محاسباتی توسط قطب علمی رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات و با حمایت انجمن های علمی کشوری، انجمن سیستم های فازی ایران، انجمن سیستم های هوشمند ایران و انجمن های علمی بین المللی IFSA و IEEE در تاریخ 12 تا 14 شهریور ماه 1399  به صورت مجازی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد. ضمن برگزاری این کنگره، مصاحبه ای با دکتر محمد رضا اکبرزاده توتونچی استاد گروه های برق و کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر قطب علمی رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات و دبیر کنگره مشترک هوش محاسباتی انجام شده است. در این مصاحبه دکتر محمدرضا اکبر زاده گفت: این کنگره با هدف ایجاد فرصتی منحصر به فرد برای تمام علاقه مندان ایرانی و بین المللی در دانشگاه، صنعت و جامعه به منظور ارایه پژوهش های اصیل، در حوزه های  متنوع  هوش محاسباتی و کاربردهای نوآورانه برگزار می گردد. دانشگاه فردوسی مشهد اولین دوره کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند را در سال ۱۳۸۶ برگزار نمود و امور اجرایی برگزاری این دوره از دی ماه ۱۳۹۷ با موافقت دانشگاه فردوسی مشهد و انجمن های علمی حامی آغاز شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا، کنگره امسال به صورت مجازی برگزار می شود لذا امکان ثبت نام رایگان از طریق بورسیه اعلام شده در وب سایت کنگره برای تعداد محدودی از علاقمندان نیز فراهم گردیده است. در طی سه روز برگزاری کنگره نیز کارگاه های آموزشی برای استفاده کارشناسان از صنعت در نظر گرفته شده است.  همچنین 10 سخنرانی کلیدی، ۵ میزگرد و بیش از ۱۴۰ مقاله در ۳۳ نشست تخصصی در طی سه روز برگزاری کنگره ارایه خواهند شد.

وی افزود: در این کنگره مقالات به صورت الکترونیکی از طریق وب سایت کنگره دریافت و بر اساس اصالت، اهمیت، کیفیت و شفافیت توسط داوران محترم بررسی و پذیرش یا عدم پذیرش می شوند. بیش از  ۲۴۰ مقاله کامل دریافت گردیده است که از این میان بیش از ۱۴۰ عنوان پس از حداقل ۲ داوری مستقل، برای سخنرانی و چاپ در مجموع مقالات کنگره توسط کمیته علمی پذیرفته شدند. با توجه به کیفیت عالی بسیاری از این مقالات رایزنی هایی نیز با مجلات معتبر علمی پژوهشی انجام شده است تا نسخه توسعه یافته مقالات برجسته این کنگره را مورد بررسی و چاپ قرار دهند.

با یاری مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد و شرکت دانش بنیان پارت، جهت آشنایی نیروهای انسانی بخش های خصوصی و دولتی با عناوین هوش محاسباتی، تعدادی کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی طراحی شده است. همچنین با کمک شرکت راژمان و به منظور معرفی بهتر هوش محاسباتی به جامعه دانش آموزی و دانشجویی کشور مسابقه ای تدوین شده است.

ما مخاطبین خود را در پنج بخش در نظر گرفته ایم. (۱) جامعه علمی کشور مرزهای دانش را در حوزه هوش مصنوعی گسترش می دهند، (۲) جامعه علمی کشور که از این دستاوردها در تحقیقات کاربردی خود بهره می گیرند، (۳) محموعه سازمان ها و شرکت های دولتی یا خصوصی که اکنون با چالش های کنونی کشور و جهان روبرو هستند، (۴) مجموعه شرکت های دانش بنیان که با حلقه واسط دانشگاه و صنعت محسوب شده و با بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی کارآفرینی و خلق ثروت می کنند و نهایتا (۵) کل جامعه انسانی و مخصوصا نسل آینده که میراث دار کلیه دستاوردها و همچنین چالشهای بشریت خواهند بود.

اکبرزاده گفت: با توجه به آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی، بدون شک ما اکنون در میان عصر جدیدی از انقلاب صنعتی در سطح جهان هستیم. تفاوت این تحول جدید سرعت غیرمترقبه آن است. در این میان تحقیقات هوش مصنوعی در کشورمان در جایگاه بسیار شایسته ای قرار دارد و هر روز تحقیقات بسیاری از محققین ایرانی در معتبرترین محافل علمی جهان پذیرش و ارایه می گردد. لذا از نظر گسترش مرزهای دانش در جایگاه بسیار خوبی هستیم. خوشبختانه بستر اطلاعاتی مناسبی نیز اکنون در حال شکل گیری است که امیدوارم بکارگیری بسیاری از این تحقیقات را در حل چالش های کشور میسر سازد. انتقال فناوری چالش های قابل توجهی را با خود به همراه دارد. شاید مهمترین امری که در این راستا به آن توجه داشته ایم بومی سازی فناوری از طریق ایجاد فضای مشارکت بین دانشگاه، صنعت و جامعه و تاکید بیشتر بر نیازهای کشور است اما بحث فرهنگ فناوری در جامعه نیاز به بررسی های همه جانبه ای دارد که فقط با یک حرکت ملی و باور عمیق به توانی هایمان امکان پذیر است.

با توجه به نقش کلیدی پردازش هوشمند اطلاعات در تعریف جامعه مدرن و هم افزایی آن در مسیر پیوند دانشگاه-صنعت-جامعه، ضمن دعوت از کلیه اساتید فرهیخته، دانشجویان عزیز، پژوهشگران گرامی، بخش محترم صنعت و کلیه علاقه مندان به شرکت در کنگره، امیدواریم به خواست خداوند بتوانیم با ارایه بیش از 140مقاله، 9 سخنرانی کلیدی، 5 میزگرد و مجموعه ای از کارگاه های تخصصی-صنعتی یک رویداد به یاد ماندنی و هیجان انگیز در سال 2020 را برای کلیه شرکت کنندگان محترم این کنگره فراهم آوریم.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه