همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش قطب علمی فردوسی و شاهنامه، همایش بین‌المللی فردوسی در روزهای 24، 25 و 26 اردیبهشت‌ماه 1395 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.


دکتر محمّدجعفر یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه و دبیر علمی این رویداد درباره نحوة برگزاری همایش گفت: «این همایش، همچون سال‌های پیش، با دو بخش خاص و عام برگزار می شود: محور خاص امسال «شاهنامه سرایی پس از فردوسی و تأثیر این کتاب بر فضای فرهنگ ایران» است. محور عام مقالات به حوزه علایق استادان و نویسندگان مقالات بستگی دارد و از تنوع و موضوعی برخوردار است».


دکتر یاحقی به چگونگی دریافت و ارزیابی مقاله‌های همایش نیز اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه، این همایش با استقبال بی‌نظیر شاهنامه‌پژوهان، در داخل و خارج از کشور روبرو شد. در فرصتی کمی که بود و با وجود عدم اطلاع رسانی کافی در نهایت، 110 مقاله به دبیرخانه همایش (قطب علمی فردوسی و شاهنامه) رسید که پس از ارزیابی و داروی لازم ، 55 مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات همایش پذیرفته شد. لازم به ذکر است که به دلیل حجم بالای مقالات پذیرفته شده، و محدودیت جا، تنها 33 مقاله در مجموعه مقالات همایش به صورت کاغذی و 22 مقاله نیز به عنوان جلد دوم مجموعه مقالات به صورت الکترونیکی چاپ شد. یعنی یک جلد کتاب با 650 صفحه و یک لوح فشرده حاوی دنباله مقالات در همایش رونمایی می شود.»


وی در ادامه، از انتشارات به‌نشر، وابسته به آستان قدس رضوی برای چاپ مجموعه مقالات همایش امسال و کتابی با عنوان شاهنامه و شعر زمان فردوسی، نوشته دانشمند تاجیک پروفسور خدایی شریف زاده، سپاسگزاری کرد و گفت: «انتشارات به‌نشر، همواره همّت بلندی در چاپ و انتشار آثار علمی و ادبی داشته و امسال نیز با قبول چاپ مجموعه مقالات همایش فردوسی و کتاب استاد خدایی شریف عملاً در برگزاری این همایش مشارکت داشته است.»


به گزارش قطب علمی فردوسی و شاهنامه، مراسم افتتاحیه همایش فردوسی، ساعت 4 بعد از ظهر روز جمعه، 24 اردیبهشت‌ماه 1395 در تالار اجتماعات دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.


از مهم‌ترین برنامه‌های این مراسم، سخنرانی علی جنّتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونمایی از کتاب شاهنامه و شعر زمان فردوسی با حضور مؤلّف کتاب (پروفسور خدایی شریف‌زاده) از کشور تاجیکستان، رونمایی از کتاب ترجمه ترکی شاهنامه با حضور مترجم (پروفسور نعمت ییلدروم) و رونمایی از مجموعه مقالات همایش فردوسی و یک کتاب دیگر به نام دیباچه پنجم شاهنامه که در تهران انتشارات سخن چاپ شده، خواهد بود.


لازم به ذکر است که همایش فردوسی در روزهای شنبه، 25 و یکشنبه، 26 اردیبهشت‌ماه 1395 ادامه خواهد داشت و طی این دو روز، شاهنامه‌پژوهان از داخل و خارج از کشور، نتایج پژوهش‌های خود را در زمینه شاهنامه و تأثیر آن در ادب و فرهنگ ایران و جهان، به صورت سخنرانی ارائه خواهند کرد.


عصر روز شنبه 25 اردیبهشت ماه هم به روال سالهای قبل مراسم مفصل و متنوعی به همت میراث فرهنگی از ساعت 16 تا 20 در محل آرامگاه برگزار خواهد شد که دانشمندان شرکت کننده در همایش هم در این مراسم حضور خواهند داشت. شرکت در این مراسم برای عموم آزاد خواهد بود وسیله نقلیه هم از چند نقطه شهر از جمله میدان فردوسی برای جابجایی مردم و انتقال علاقه مندان به محل آرامگاه درنظرگرفته شده است.


پوستر در ابعاد بزرگتر:


.photo_2016_05_09_01_46_22n


برای آگاهی از برنامه همایش روی فایل زیر کلیک کنید:

( 1 پیوست )

آخرین اخبار