نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس با عنوان شرح بی‌نهایت برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس باهدف بررسی جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در روایت‌های پس از جنگ روز شنبه 7 مهرماه در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد ، به همت مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه و با همکاری مدیریت فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه و اداره امور دانشجویان شاهد و ایثارگر  همچنین سازمان بسیج اساتید، نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس باهدف بررسی جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در روایت‌های پس از جنگ روز شنبه 7 مهرماه 1397 در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه در این مراسم با عرض خیرمقدم به میهمانان به لزوم برگزاری چنین مراسمی از سوی مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس برهه مهم و تأثیرگذاری در تاریخ کشور بوده است و دانشگاهیان زیادی در این اتفاق شرکت داشته‌اند که لزوم گردآوری اسناد و مدارک و تاریخ این دوران برای این مرکز مهم و قابل‌توجه است.

دکتر افخمی، رئیس اداره امور دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز بابیان اینکه ایثارگری در هر دورانی متفاوت است، افزود: فرهنگ ایثار باید توسط استادان به مردم منتقل شود تا افراد در بحران‌های مختلف بتوانند ای این خصلت انسانی بهره بگیرند.

کار دانشگاهیان روایت و تحقیق در خصوص جنگ و آسیب‌های آن است

دکتر سید حسین اطهری، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس بابیان اینکه همواره از جنگ دو روایت تراژیک و دراماتیک عنوان‌شده است، گفت: دانشگاه باید به روایت سومی از جنگ بپردازد و به کشف حقیقت جنگ و بیان ناگفته‌هایی از آن بپردازد.

وی به مصادره‌ی جنگ توسط افراد مختلف اشاره کرد و افزود: بسیاری از ناگفته‌های جنگ در بحث‌های عاطفی گم‌شده است و این وظیفه دانشگاه است که جنگ را از وجه قدسی درآورده تا بتوان به‌نقد جنبه‌هایی از آن اقدام کرد.

قهرمانان خاموش را گم‌کرده‌ایم

دکتر سید حسین ثنایی نژاد، عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد در نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس بابیان خاطراتی از جنگ گفت: باید به‌صورت علمی جنگ تحلیل شود و سپس به یک سند نظامی و امنیتی تبدیل شود که قابل‌استفاده برای نسل‌های آینده باشد.

وی به قهرمانان واقعی جنگ اشاره کرد و افزود: در جنگ قهرمانانی پرورش یافتند که در همان خاک گم شدند و وظیفه ما زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره این عزیزان است.

ما جنگ نکردیم، ما دفاع کردیم

دکتر ابوالفضل غفاری، عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس نیز ایدئولوژیک سازی مفاهیم جنگ را نادرست دانست و اضافه کرد: عقلانیت و عاطفه گرایی را باید باهم در نظر گرفت و نمی‌توان جنبه‌های عاطفی جنگ را از بین برد.

وی بابیان اینکه دفاع می‌تواند ارزشمند و افتخارآمیز باشد، اظهار کرد: رابطه و هدف در اقدامات انسان‌ها مهم استونمی توان بدون هدف رابطه درستی را تجربه کرد و برای همین است که ایثارگری در جنگ ارزش پیداکرده است.

مرگ آگاهانه یا اسارت؟!

دکتر محمدتقی فخلعی، عضو هیئت‌علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی نیز در نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس به ابعاد فرا فقهی جنگ اشاره کرد و گفت: در جنگ، مرگ کنش آگاهانه و آزادانه‌ای بود که بسیاری از رزمندگان انتخاب می‌کردند و این‌ها همان قهرمانان خاموش آن دوران بوده‌اند.

وی بابیان اینکه روایتگری از جنگ باید توسط حاضرین در جنگ انجام شود، اظهار کرد: روایتگران جنگ باید از روایت یک‌سویه بپرهیزند تا احساس ناباوری در نسل‌های پس از جنگ تقویت نشود و جوانان نسل جدید بتوانند ارتباط بهتری با مسئله دفاع مقدس داشته باشند.

روایتی از هواپیمای C130!

دکتر محمدجعفر یاحقی، عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در نشست نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس به خاطره سفر استادان و دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد به جبهه‌های جنگ اشاره کرد و گفت: این سفر که مکتوب آن در مقاله با عنوان اقلیم هشتم خوزستان آمده است داستانی از آشنایی افرادی است که تا پیش از آن هرگز جبهه‌ها را تجربه نکرده بودند و این روایتی غریب‌تر نسبت به دیگرانی است که برای جنگ به جبهه‌ها رفته بودند.

وی بابیان اینکه در این سفر طیف‌های متفاوت استادان حضور داشتند، اظهار کرد: دیدن صحنه‌هایی از گذشت و ایثار رزمنده‌ها و همکاری و همیاری همه مردم در جنگ مفاهیم زیبا و ارزنده‌ای را برای ما تداعی می‌کرد که تأثیر آن مهروموم‌ها پس از جنگ برای من و دیگر هم‌سفران هواپیمایC 130 زنده بوده است.

گفتنی است در حاشیه این نشست نمایشگاه عکسی با عنوان شرح بی‌نهایت از حضور استادان دانشگاه در جنگ برپاشده است که در روزهای 7 و 8 مهرماه در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان و در روزهای 9 الی 11 مهرماه در مجتمع کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه استقرار خواهد داشت.

ارسال کننده خبر: ذوالفقاریان

عکس: بندگی

840521

840528

840522

840523

840524

840525

840526

840527

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه