شب علی اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود

ارسال شده در تاریخ :

شب علی­ اکبر فیاض، بنیان‌گذار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و مصحح تاریخ بیهقی روز دوشنبه 12 آذرماه 1397 در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه برگزار می‌شود.

دکتر ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه با اعلام این خبر گفت: شب علی‌اکبر فیاض در راستای قرارداد این مرکز با موسسه فرهنگی هنری بخارا در سال گذشته و در قالب شب بخارا برگزار می‌شود.

وی به علت برگزاری این مراسم در تاریخ 12 آذرماه اشاره کرد و یادآور شد: 11 آذرماه به‌عنوان اولین روز شروع به کار دانشکده ادبیات در سال 1334 می‌باشد و ازآنجاکه دکتر فیاض بنیان‌گذار این دانشکده بوده است، شب بخارا نیز در این تاریخ برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه همکاری با سازمان‌ها و نهادهای خارج از دانشگاه نیز ازجمله اهداف دیگر مرکز می‌باشد، گفت: موسسه فرهنگی هنری بخارا، با پیشینه درخشان به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات کشور شناخته می‌شود و در دو دهه اخیر توانسته است در معرفی مفاخر و چهره‌های تأثیرگذار در عرصه علم و فرهنگ کشور، گام‌های مهمی بردارد.

وی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه، شناساندن مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد و کوشش برای پیوند نسل جدید با نسل قدیم دانشگاه است، خاطرنشان کرد: تعدادی از بزرگداشت‌های این مرکز به‌صورت مستقل و تعدادی از آن‌ها با همکاری دانشکده‌ها و سازمان‌های بیرون دانشگاه انجام‌شده است که همکاری با موسسه فرهنگی و هنری بخارا در این راستا انجام‌شده است.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه در خصوص جزییات تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه به مدت دو سال تحصیلی منعقدشده و قرار است برای بزرگانی همچون دکتر علی­اکبر فیاض، استاد محمود فرخ، احمدعلی رجائی بخارائی، محمود رام یار شب بخارا برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی مشهد اولین دانشگاه مادری است که میزبان شب‌های بخارا بوده است، اظهار کرد: شب غلامحسین یوسفی که در سال گذشته برگزار شد اولین گام در همکاری مرکز با موسسه فرهنگی هنری بخارا بود.

دکتر ساکت اضافه کرد: شب غلامحسین یوسفی با سخنرانی دکتر پورجوادی، دکتر پور نامداریان، دکتر ذات علیان، دکتر یاحقی و با حضور خانواده دکتر یوسفی و همچنین رونمایی از روشنان دانشگاه که مجموعه‌ای از عکس‌ها و اسناد ایشان بود در نودمین سالروز تولد ایشان در تاریخ دوم بهمن‌ماه سال 1396 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

وی بابیان اینکه گزارش‌های این نشست در مجله بخارا که نشریه موسسه فرهنگی هنری بخارا است، به چاپ خواهد رسید، خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه برگزاری نشست‌های شب بخارا برای دکتر علی‌اکبر فیاض، دکتر غلامحسین یوسفی و استاد محمود فرخ در سال نخست همکاری در اولویت قرارگرفته است.

گفتنی است موسسه فرهنگی هنری بخارا از سال 1377 با چاپ نشریه بخارا به عرصه مطبوعات کشور واردشده و از سال 1384 با برگزاری شب‌های بخارا در معرفی و تقدیر از مفاخر علمی و فرهنگی کشور کوشیده است

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه