سومین محفل معنوی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و خانواده ایشان برگزارشد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش
روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد با تلاش دفتر هم اندیشی استادان نهاد نمایندگی
مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد سومین محفل معنوی اساتید با حضور استاد انصاری
مفسر قرآن کریم و شارح نهج البلاعه در تاریخ سه شنبه 21 دیماه از ساعت 18:30 الی
20 در مسجد حضرت زهرا (س ) پردیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.


استاد انصاری دراین محفل معنوی پیروی جلسات گذشته بعه تفسیر ویژگی های عبادالرحمن
بر اساس ایات قران پرداخت که اهم موضوعات مطروحه بصورت خلاصه ذکر میشود.


تفسیر
آیة و الذین یبیتون لربهم سجداً و قیاماً


سومین
ویژگی عبادالرحمن: این است که آن ها کسانی هستند که شب را برای نیایش پروردگارشان انتخاب
می کند در حالی که در سجده اند


اما
چرا شب:


1. اشاره
در آیات دیگر قرآن شده که مومنین سحر را برای انس بیشتر انتخاب می کنند.


2. از
اسباب آرامش بخش روح انسان مناجات او با خدا است و زیباترین نماز شب است.


3. آنچه
عبادی را بی خاصیت می کند ریا است و فضای شب عاری از ریا و بدون اغیار است.


4. آمادگی
روحی خود انسان برای انس با خداوند در شب بیشتر است.


5. توصیه
پیامبر به امام علی (ع): 3 مرتبه می گویند علیک بالصلوه الیل ولو به مقدار دوشیدن گوسفندی


6. نفس(صفت)
بیداری در سحر نکته مهمی است.


7. اثر
انس در شب و مناجات آن انسان را برای فعالیت و تلاش در روز آماده تر و پایدار تر(قوی
تر) می کند.


8. شب
های عباد الرحمن حال و هوای خاصی دارد و لذت سحر جزء برنامه زندگی آن ها است.


مشکل
امروز ما:


قبلاً
دعا می کردیم خدایا تابستان ما را تابستان و زمستان ما را زمستان قرار بده اما امروز
باید دعا کنیم خدایا روز ما را روز و شب ما را شب قرار بده. واقعا نمی دانیم شب ما
از چه ساعتی شروع می شود لذا نیاز جدی به تأمل و دقت و برنامه ریزی بیشتری برای درک
این فیوضات الهی داریم.


نکته
ظریف:


دو صفت
قبلی در جلسات گذشته اشاره به بعد ارتباط عباد الرحمن با خلق داشت. (متواضع بودن و
در نهایت سبک بالی و آرامش و تألم با خلق رفتار کردن)


اما
در این صفت اشاره به بعد ارتباطی عبادالرحمن با خالق دارد.


اهمیت
حرف «ل» در عبارت لربهم: مشابه آیات سورة کوثر صلوه و انس و نیایش در شب و روز


1. زمانی
عیار مقبولی دارد که با اخلاص و خلوص باشد.


2. انگیزه
عبادی در قرآن (سه چیز است: برای خوف از عذاب- برای ثواب- برای دوستی خدا) و کلمة
«ل» سطح عبادی را که برای دو مورد اولی هم که فی نفسه مطلوب است بالاتر می خواهد یعنی
نقطه عبادت با خلوص


ما ز
غیر از مطلبی نمی خواهیم حور و جنت ای زاهد بر تو باد از بانی


چهارمین
صفت عبادالرحمن:


الذین
یقولون ربناء


پروردگارا
از ما عذاب جهنم را بازگردان که بسیار مصر و جدی است.


نکته:
یقولون با فعل مضارع آمده یعنی برای عباد الرحمن همواره این ویژگی است.


- این
آیه یک دعا و خواسته است که ناشی از عمق معرفت و شناخت بندگان شایسته خداست.


- دعا
به شکل جمع آمده است که توجیه ادبی نیست بلکه از آداب پسندیده دعا در قرآن است که حالت
جمعی داشته باشد.


- وقتی
انسان ادب جمع را در دعا رعایت می کند (یک خواسته را از زبان مومنین می گوید) خوبان
را هم در دعای خود شریک می کند و این با عصمت خداوند نمی سازد که برای بعضی قبول و
برای بقیه خیر.


محتوای
دعای عباد الرحمن چیست؟


1. واژه
عذاب از ریشه لغوی شب به معنای شیرینی است و در زبان اهل تصوف عذاب خدا هم حالت شیرینی
دارد و ما نمی فهمیم و با توجه به اینکه این واژه مصدر دوم باب تفعیل است حالت دارد
و قهر خدا نیز سراسر آن ناخوشی است و عذاب نماد قهر خداوند است.


40060


.


.



کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد


https://telegram.me/ferdowsium

آخرین اخبار