سخنرانی رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد در نشست روز جهانی موزه ها

ارسال شده در تاریخ :

نشست روز جهانی موزه ها و آغاز هفته گرامیداشت میراث فرهنگی، روز شنبه، 28 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات موزه بزرگ خراسان برگزار شد.

در این نشست دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه تاریخ از گذشته های دور تا حالِ ما را در بر می گیرد، گفت: تاریخ از گذشته های دور آغاز می شود و تا دورۀ ما و همین لحظات اخیر ادامه می یابد و بنابراین هر آنچه گوشه ای از حوادث و رویدادهای گذشته را روایت کند، در تاریخ مهم است.
وی با ابراز خرسندی از اینکه در دهه های اخیر بسیار یا ارگانها و سازمانها به جمع آوری، حفظ و نمایش اسناد و مدارک و اشیاء قدیمی خود توجه کرده اند، یادآور شد: این موزه ها که اغلب از سر عشق و علاقۀ فرد یا افراد معدودی از همان سازمان، با مشقت و سختی فراوان و با خون جگر برپا شده اند، مزیت ها و فرصت های بی بدیلی را برای جامعه فراهم کرده اند.
دکتر ساکت پیوند نسلهای مختلف شاغل در سازمان، ایجاد حلقه واسط وظایف سازمانی هر دستگاه با تاریخ و فرهنگ، ایجاد رضایت مندی بیشتر و درک متقابل بهتر، افزایش انگیزه و حس تعلق سازمانی کارکنان و افزودن زمینه ای تازه به گردشگری فرهنگی شهر مشهد را از مزیت های ایجاد موزه های سازمانها یا ارگانها دانست.

وی با اشاره به شعار امسال ایکوم مبنی بر "موزه ها، در جایگاه کانون های فرهنگی، آینده سنت"، موزه ها را به عنوان کانونهای فرهنگی دانست و اظهار کرد: هریک از موزه ها واحدی از شبکۀ گسترده فرهنگی هستند که با قابلیت ها و ظرفیت های خود، تعاملی موثر و کارا با جامعه برقرار می کنند و در این نگاه، موزه ها از قدرتی کم نظیر برای گفتگو میان گذشته و حال  و آینده برخوردارند که این مهم خود زمینه ساز توسعۀ پایدار است.

وی در پایان از مجموعه میراث فرهنگی درخواست کرد تا از همۀ توان خود استفاده کند و بنای کارخانۀ نخریسی را که با حافظه جمعی اهالی مشهد پیوند خورده است و افراد خوشنام و بلندآوازه ای چون زنده یاد محمود فرخ -که خود چهره ای هویتی به شمار می آید- برای آن زحمات فراوانی متحمل شده اند، از تبدیل شدن به موزه ای فرمایشی و بی پشتوانه که خالی از معنا و مفهوم است، نجات دهد.

گفتنی است در این مراسم از فعالان حوزه موزه و میراث فرهنگی و همچنین مجموعه داران مشهدی تقدیر شد.

7

IMG_9525.JPG

 

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه