سخنرانی دکتر کیوانفر در چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر کیوانفر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد که به دعوت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به‌عنوان سخنران مدعو در چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرکت نمود، سخنرانی خود را با موضوع "مرجعیت علمی و پژوهشی؛ چالش‌ها و راهکارها ارائه " کرد.

چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی، صبح پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه و دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، روسا و معاونین پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و بیش از ۶۰۰ محقق برجسته و سرآمد پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارای H-Index 15 به بالا در محل سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

دکتر کیوانفر معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص مرجعیت علمی، با اشاره به لزوم پرداختن به بحث نظری در باب ادبیات و فلسفه موضوع توسط اندیشمندان و صاحب‌نظران، رسیدن به اجماع و توافق در ساحت نظری را پیش‌نیاز ورود به ساحت عملی و برنامه‌های اجرایی دانست و در این خصوص تأکید کرد که متأسفانه عدم پرداختن به تعاریف دقیق مأموریت، اهداف و چشم‌انداز هر برنامه کلان در سطح کشور در بسیاری موارد موجب تفسیرها و درنتیجه فهم‌های غلطی از اهداف اولیه آن برنامه شده و درنتیجه سبب هدر رفت منابع انسانی و مالی بسیاری در میان‌مدت و درازمدت می‌شود. آنچه امروز نیز در بسیاری از برنامه‌ها دیده می‌شود و باعث بروز زیان‌های جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد شد.

وی  همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه شکل‌گیری دانشگاه‌ها در ایران و روند شکل‌گیری امر پژوهش در کشور پرداخت و با ارائه مثال‌هایی تأکید کرد که عدم شکل‌گیری طبیعی و ارگانیک این ساختارها در کنار سایر ارکان اجتماعی جامعه نظیر صنعت، از اصلی‌ترین و ریشه‌ای‌ترین عواملی هستند که در بسیاری موارد باعث عدم تحقق مورد انتظار در کارایی و اثربخشی امر پژوهش در دانشگاه‌های کشور شده است.

دکتر کیوانفر خاطرنشان کرد: قسمت تراژیک ماجرا آنجا است که برخی از مدیران و تصمیم گیران بجای آسیب‌شناسی موضوع و پرداختن به بازتعریف و هدف اولیه از انجام پژوهش ‌در دانشگاه و یافتن انحراف‌های پیش‌آمده، با روی آوردن به سنجه‌ها و متر‌های کمی- که در بسیاری موارد از روش‌شناسی صحیح و منطقی هم پیروی نمی‌کنند- سعی در مشروعیت بخشی به این مترها و شاخص‌ها دارند و باکمی کردن افراطی تولیدات پژوهشی از طریق تنظیم آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، رفتارهای دانشگاه‌ها و دانشگاهیان را به سمت‌وسوی ناصحیح سوق می‌دهند. این موضوع ممکن است در خصوص "مرجعیت علمی" هم اتفاق بیفتد. ازاین‌رو است که پرداختن به ادبیات موضوع و فهم دقیق آن و نیز توافق صاحب‌نظران در این زمینه، پیش‌نیاز و لازمه اجرای برنامه‌های عملیاتی و سوق دادن منابع انسانی و مالی کشور به این‌سو است.

ایشان در پایان سخنان خود به بیان راهکارها و پیشنهاد‌هایی در این خصوص پرداخت.

 سخنرانان این همایش نیم روزه عبارت بودند از:

  • دکتر ظریف، وزیر امور خارجه
  • دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • دکتر کیوانفر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد
  • دکتر بهار وند، استاد ممتاز جهاد دانشگاهی

ارسال کننده خبر: سالاری

811823

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه