دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب اسلامی

ارسال شده در تاریخ :

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم
انقلاب اسلامی عصر روز (چهارشنبه) در نشستی با صدها نفر از استادان، اعضای هیأت های
علمی، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، با تشریح
نقش بی بدیل استادان دانشگاهها در پرورش دانشجویان و شکل دهی به جایگاه ایران در
جهانِ بسیار پر مسأله و پر تحول آینده، روز جهانی قدس را بسیار مهم خواندند و
تأکید کردند: این روز گرامی، صرفاً اعلام حمایت از یک ملت مظلوم نیست، بلکه نماد
مبارزه با استکبار و سلطه گران جهانی است
.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار
با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، افزودند:


بزرگداشت روز قدس صرفاً به معنای دفاع
از یک ملت مظلوم که از میهن و خانه خود رانده ‌شده نیست، بلکه امروز دفاع از
فلسطین، دفاع از حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مسئله فلسطین است
.


ایشان تأکید کردند: امروز مبارزه با
رژیم صهیونیستی، مبارزه با استکبار و نظام سلطه است و به همین علت، سیاستمداران
آمریکا از این حرکت، احساس ضربه و دشمنی می‌کند
.


رهبر انقلاب اسلامی سپس موضوع اصلی
سخنان خود در این دیدار را تبیین
«مسئولیت معلمی و استادی» خواندند و افزودند: استادی که «مثبت‌اندیش،
متعهد، امیدوار، معتقد به مبانی دینی و اصالتهای میهنی و مسائل انقلابی» و برخوردار
از «احساس مسئولیت و عزم و نیت قاطع برای اقدام» باشد، می‌تواند در وادار کردن
دانشجو به فکر و حرکت، نقش کم‌نظیر و بی‌بدیلی داشته باشد
. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: در
مقابل، اگر نگاه استاد به بیرون از مرزها باشد و اعتقادی به کشور و مفاهیم رایج و
معتبر هویتی نداشته باشد، دانشجویانی با همان نگاه فاسد تربیت می‌کند که این تجربه
بسیار تلخ در دوره پهلوی در کشور بوجود آمد و انقلاب اسلامی در واقع کشور را از بر
سر کار آمدن آن نسل که از همه اصالت‌های دینی و ملی کاملاً تهی بود، نجات داد
. ایشان، دانشگاه در شکل کنونی آن را
«مرکز علم، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه و کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: از روزی
که دانشگاه در ایران تأسیس شد، عوامل سلطه‌گر تلاش کردند از تحقق یک حرکت علمیِ
متناسب با استعداد ایرانی و بروز نوآوری جلوگیری کنند، و همچنین اثرگذاری دانشگاه
بر جامعه را از طریق دستگاههای امنیتی و فرهنگی وابسته، مدیریت نمایند
. رهبر انقلاب اسلامی، جلوگیری از ورود
علوم جدید را از جمله برنامه‌های سلطه‌گران در تضعیف دانشگاه در ایران خواندند و
گفتند: در سالهای متمادی دوره پهلوی، غربی‌ها هرگز پیشرفتهای مهم علمی و دانش‌های
نو را به دانشگاههای ما منتقل نکردند و با تبدیل کردن دانشگاه به محل انتقال
ارزشهای غربی، از بروز هرگونه نوآوری در دانشگاهها جلوگیری کردند
.


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به لبیک
پر اهمیتِ دانشجویان و دانشگاهیان به نهضت اسلامی و امام خمینی افزودند: دانشگاه
با وجود آنکه دچار مشکلات مبنایی بود و همزمان در معرض دو عامل معارض با تفکرات
اسلامی یعنی گرایشهای مارکسیستی و تبلیغات فاسد کننده اخلاقی قرار داشت به صفوف
ملت و نهضت اسلامی پیوست و بعد از پیروزی نیز در شکل دهی نهادهای انقلابی نظیر
«جهاد سازندگی و سپاه» نقش درجه اول ایفا کرد
.


ایشان تأکید کردند: این واقعیت نشان‌دهنده‌ی
زمینه مساعد دانشگاه در گرایش به اسلام و انقلاب بود که فرصتی بسیار مهم برای
پیشرفت انقلاب و ایران محسوب می‌شد
. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «نجات
دانشگاهها از گرایش انحرافی»، «درک اهمیت علم و نوآوری علمی در مراکز دانشگاهی» و
«به حرکت درآمدن دانشگاهها» را از برکات انقلاب اسلامی دانستند و افزودند: بسیاری
از دانشجویان آن دوران، امروز به استادانی تبدیل شده‌اند که می‌توانند در ایجاد
بالندگی در دانشگاهها و حراست از ارزشهای اسلام و انقلاب، نقش‌آفرینی جدی کنند
.


رهبر انقلاب دو مسیر مشخص و مکمل را
در تحقق این اهداف تعریف و ترسیم کردند: اول؛ «شاگرد پروری و نقش آفرینی استادان
روی دانشجویان» و دوم؛
«تأثیرگذاری آنان در محیط بیرون دانشگاه». ایشان با اشاره به وقوع تحولات بسیار
سریع و قاطع در جهان، دهه‌های آینده جهان را بسیار پر مسئله خواندند و خطاب به
استادان دانشگاهها افزودند
: جوانان دانشجوی این سرزمین را برای روبرو شدن با چنین جهانی
پرورش دهید
.


رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر
نیروی انسانی جوان کشور، «متدین، انقلابی، عمیق، با سواد و مصمم» بار آید، می
تواند در تحولات پر شتاب آینده، حصار و حباب تاریخی وابستگی ایران را به معنای
حقیقی کلمه بشکند و ایران و ایرانی را در شأن و جایگاه واقعی خود قرار دهد
.


ایشان هشدار دادند: در غیر این صورت
کشورمان دوباره مانند دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، وارد دالان تاریک و طولانی
تحقیر و وابستگی خواهد شد
.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وابستگی در
اندیشه و عمل را عاملی بسیار منفی برشمردند و افزودند: جوانِ امروز برای مواجهه با
قضایای مهم و عجیب دهه های آینده، باید «آگاه، کارآمد، کاربلد، دارای اعتماد به
نفس و برخوردار از روحیه مقاوم» باشد و ضمن افتخار به هویت ملی خود، آگاه باشد که
منافع ملیِ حقیقی، منافعی است که با هویت ملی در تعارض یا ناسازگاری نباشد
. ایشان، به دنیا آمدن و پرورش جوانان
امروز را در ایرانی که به قدرتهای جهان هیچگونه وابستگی ندارد، موجب عدم درک کافی
از اهمیت استقلال دانستند و به استادان دانشگاه گفتند: جوانان را قدرشناس استقلال
کشور بار بیاورید
.


رهبر انقلاب اسلامی پس از تبیین اهمیت
نقش استادان در تربیت صحیح جوانان، به عرصه دوم نقش‌آفرینی استادان دانشگاهها یعنی
«تأثیرگذاری در محیط بیرون از دانشگاه» پرداختند
.


ایشان با اشاره به سخنان چند نفر از استادان
در این دیدار، گفتند: مهم این است که اینگونه افکار و دیدگاهها به گوش مراکز تصمیم
گیری برسد و در اتخاذ تصمیمات صحیح، مؤثر افتد
.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آسیب شناسی و
گره گشایی از تلاش‌ها و فعالیت‌هایی را که در سطح کشور به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، از
دیگر زمینه های نقش آفرینی استادان دانشگاهها دانستند
.


ایشان با ذکر چند مثال در این باره
افزودند: «اقتصاد مقاومتی» را همه تأیید می کنند و برای آن، کمیسیون و کمیته تشکیل
می‌دهند اما کار پیش نمی‌رود که این مشکل نشان‌دهنده وجود یک گره علمی است و
شناسایی و باز کردن آن، کار استادان دانشگاه است
.



«
به نتیجه نرسیدن تلاش ها برای ایجاد
اشتغال در دولتهای قبلی و فعلی
»، «عدم پیشرفت محسوس اجرای اصل ۴۴»، «ریشه یابی اینکه چرا نقدینگی عظیم کشور در خدمت تولید و
پیشرفت نیست»، «اشکالات نظام بانکی و کافی نبودن نتیجه تلاش ها برای تحقق عدالت
اجتماعی» از دیگر مواردی بود که رهبر انقلاب اسلامی، استادان دانشگاه را به آسیب
شناسی و گره گشاییِ آنها توصیه کردند
.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «کمک به
مدیریت کلان کشور» را از دیگر عرصه های نقش‌آفرینی دانشگاهیان برشمردند و افزودند:
«ویروسی شدن نرم افزار مدیریت کلان کشور» بدست دشمنان از جمله مسائلی است که همه
کارها را دچار اخلال خواهد کرد و برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از ظرفیت
دانشگاهیان استفاده کرد
.


رهبر انقلاب اسلامی، تبیین موضوعات
مختلف را از دیگر انتظارات خود از استادان دانشگاهها خواندند
. ایشان با تشکر از یکی از سخنرانان
دیدار که درباره ابعاد «سند
۲۰۳۰» سخن
گفت، افزودند: این مسئله‌ی بسیار مهم و خطرناکی است که برخی ها در پشت ویترین
مراکز مختلف سازمان ملل از جمله یونسکو، در حال ایجاد یک منظومه فکری، علمی،
فرهنگی و عملی برای همه ملتها هستند تا همه جهانیان، آنگونه که آنها می خواهند،
فکر و عمل کنند
.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: سند ۲۰۳۰ جزئی از سند بالا دستی سازمان ملل یعنی «سند توسعه پایدار»
است که سلطه گران جهانی در حرکتی معیوب و غلط می خواهند همه ملتها را در چارچوب آن
کنترل کنند اما آنها به چه حقی درباره عقاید، سنت ها و فرهنگ دیگر ملتها تصمیم می
گیرند؟ اینها واقعیاتی است که استادان دانشگاهها باید برای جامعه تبیین کنند
.


رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند:
اینکه برخی می گویند این اسناد الزام آور نیست، نوعی سطحی نگری است چرا که همه
اجزای این اسناد در واقع الزام آور است و اگر محقق نشود، موجب نوعی عکس العملِ
آنها خواهد شد
.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان این
بخش از سخنانشان یک سوال اساسی مطرح کردند: اصولاً چه لزومی دارد این اسناد را
بپذیریم و در عمل قبول کنیم که غربی ها باید به ما الگو بدهند؟


ایشان افزودند: چندین سال است که
موضوع الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را مطرح کرده ایم که این الگو باید با تلاش
دانشگاهیان تدوین، و راه برای الگو دادن غربی ها به کشور بسته شود
.


رهبر انقلاب اسلامی، با یادآوری نتایج
ایستادگی ملت و نظام اسلامی در پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب تأکید کردند: ملت این
راه پر افتخار را ادامه می دهد و به فضل الهی، قطعاً و یقیناً پیروزی نهایی از آنِ
اوست
.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین همگان
بویژه اساتید را به استفاده حداکثری از روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تضرع به
درگاه الهی فراخواندند و افزودند: امروز کشور با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه است
و این مشکلات با همت همه و با تحکیم رابطه با پروردگار متعال قابل حل است چرا که
ارتباط با خدا موجب قدرت، امید و گره‌گشایی در مشکلات است
.


در ابتدای این دیدار، آقایان:



-   
دکتر محمود
فتوحی ـ رئیس دانشگاه صنعتی شریف



-   
دکتر ابراهیم
متقی - استاد تمام دانشگاه تهران



-   
دکتر سید حسن
قدسی پور – استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر



-   
دکتر ابراهیم
سوزنچی کاشانی – استادیار دانشگاه صنعتی شریف



-   
حجت‌الاسلام
والمسلمین دکتر حمید پارسانیا – دانشیار دانشگاه تهران



-   
دکتر کیومرث
یزدان پناه – استادیار دانشگاه تهران



-   
دکتر حسین
عیوضلو – استادیار دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام
)


و خانم: دکتر خدیجه ذوالقدر -
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی


در سخنانی به طرح دغدغه ها و
دیدگاههای خود پرداختند. مهمترین محورهای دیدگاه‌های اساتید به این شرح است
:



-   
لزوم بکارگیری
دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در حوزه‌های تخصصی خود



-   
ضرورت توجه
ویژه به مفهوم « قدرت و تهدید» و توجه به پیامدهای آن



-   
انتقاد از قطع
بودن ارتباط دانشگاه با ساختار اداری و برنامه‌ریزی کشور



-   
انتقاد از مختومه
شدن برخی طرح‌های کلان علمی در کشور



-   
لزوم متحول
کردن ساختار اقتصادی و توجه به اقتصاد دانش بنیان



-   
اهمیت توجه به
ظرفیت‌های اسلامی و بومی در موضوع زنان



-   
پیشنهاد تشکیل
شورای ثبات مالی و مرکز تحقیقات نظام مالی اسلامی



-   
انتقاد از نبود
نظارت کافی و لزوم نگاه جامع به قوانین پولی و بانکی


همچنین یکی از حاضران در خصوص وضعیت
دانشجویان بورسیه مطالبی را مطرح و نسبت به مشکلات ایجاد شده برای این دانشجویان
انتقاد کرد. رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ خاطر نشان کردند: این درخواست و تظلمی که
مطرح شد حتما باید دنبال و رسیدگی شود و در شبیه این مسائل به وزیر علوم نیز تذکر
داده شده است
.



در پایان این مراسم، نماز مغرب و عشاء
به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران، روزه خود را به همراه ایشان افطار
کردند
.


.


منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای


.



8000000201


.


.





کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد


https://telegram.me/ferdowsium

.

آخرین اخبار