دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی معاونت فاد، دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه، دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام حسینی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر طاهری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه و مدیران این حوزه همچنین نمایندگانی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور روز پنجشنبه 21 آذرماه 98 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار نمود: باعث افتخار است که دومین جشنواره در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود و در ادامه افزود: با توجه به اینکه این مسئولیت سنگین است اگر انگیزه نباشد کار انجام نمی‌شود و موفق هم نیست.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی باید فراتر از موضوعات فرهنگی و مذهبی فعالیت کنند.

دکتر محمد کافی افزود: عناوین ابتکاری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای نام‌گذاری هرسال و توجه ایشان نسبت به اقتصاد، ایجاب می‌کند تا طراحان و مجریان کرسی‌های آزاداندیشی به این حوزه مهم نیز ورود کنند و امیدواریم فعالیت کرسی‌های آزاداندیشی در مسیری باشد که مشارکت گروه‌های آموزشی و پژوهشکده‌ها بیشتر باشد.

وی در ادامه به برخی مسائل روز مانند چالش‌های اقتصادی مانند انتقال آب خلیج‌فارس به کویر که یک مسئله اکوسیستمی مهمی است و یا موانع تولید سیستم‌های بروکراسی را ازجمله عمده نظرهای معطوف به مسائل ارائه‌شده در کرسی‌های آزاداندیشی برشمرده و گفت اگر کرسی‌های آزاداندیشی در این قضایا نیز نظر بدهند، کارنامه کرسی‌ها پربار و بیشتر مسائل کشور از این قبیل بررسی و حل خواهد شد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان سخنان خود از حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه برای برگزاری این جشنواره ملی تشکر نمود.

حجت‌الاسلام صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم اظهار نمود: هنوز با نقطه مطلوب کیفی در طراحی و اجرای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور فاصله‌داریم و افزود: بسیاری از موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی قبل از آن‌که بیرونی باشد درونی است و بسیاری از موضوعات آزاداندیشی مسئله محور نیست و موضوعاتی مورد مطالبه قرار می‌گیرد که به نتیجه نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: در گزارشی ارسالی به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی به ۱۱ مورد آسیب جدی و ۱۳ پیشنهاد کاربردی برای اجرای بهتر کرسی‌های آزاداندیشی به‌عنوان یکی از مطالبات مهم رهبر فرزانه انقلاب در حوزه دانشگاه، اشاره‌شده است.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: صیانت آزاداندیشی باید به‌گونه‌ای باشد که معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نتوانند بر آن موج‌سواری کنند بنابراین بر عهده ما است که از این جریان فرهنگی دانشگاهی مراقبت نماییم.

 دکتر غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با پراهمیت شمردن موضوع کرسی‌های آزاداندیشی و اهتمام ویژه به آن، انتظار بیشتر از رونق کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را منطقی ارزیابی کرد و افزود: باید در این جشنواره در دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر نقاط قوت کرسی‌ها و توسعه آن‌ها، برخی نقاط ضعف احتمالی نیز در حوزه اجرا شناسایی شوند تا موانع برگزاری هر چه باشکوه‌تر این کرسی‌ها به‌تدریج مرتفع شوند.

وی با تأکید بر رونق عرصه کرسی‌های آزاداندیشی به‌عنوان یک شاخصه بسیار مهم که بیانگر رشد و بالندگی یک دانشگاه می‌باشد یاد نموده و گفت: در فضای دانشگاه‌ها باید سعی شود که کرسی‌های آزاداندیشی به کرسی‌های نظریه‌پردازی تبدیل شوند و در این راستا گام‌های مهم و عملی برداشته شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به وضعیت خطیر موجود در کشور و هجوم دشمنان از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به‌خوبی یاد نموده و گفت آرمان‌های سیاسی و اجتماعی یک کشور برای نیل و رسیدن به اهداف میسر نمی‌گردد مگر با تکیه‌بر بنا نهادن یک جامعه اسلامی و دینی که این خود مستلزم حکومت از دیدگاه اسلام است.

در ادامه با ارائه مصداق‌هایی از آیات و روایات کلام وحی و همچنین شیوه حکومت امام علی علیه سلام اظهار داشت: حکومت همان راهی است که اسلام از آن برای چگونه زیستن تعبیر نموده است و در قران از آن به محور حکومت حق و عدل تعبیر شده است و این می‌شود همان ارتباط با کرسی‌های آزاداندیشی چراکه ارزش انسان با دو عامل کامل می‌شود یکی تزکیه که انسان درون خود را از آلودگی‌ها پاک کند و دیگری افزودن بر علم که بنا بر گفته امام صادق (ع) بالاترین ارزش هر فرد در جامعه علم بیشتر اوست و این‌یک باور غیرقابل‌اجتناب بوده که به‌مثابه ظرفی است که هر چه به آن علم افزوده شود بر گنجایش آن می‌افزاید.

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود اظهار نمود: آنچه از آن به‌عنوان کرسی آزاداندیشی یاد می‌شود دربرگیرنده کلیه مباحثی است که در چارچوب‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و گفتگوی آزاد علمی و صورت‌های دیگر که متضمن حضور و بحث علمی موافقان و مخالفان یک موضوع است صورت می‌گیرد و کرسی‌ها باید بامتانت پیش رفته و این فرهنگ ایجاد شود که هر پاسخ منفی باید با استدلال منطقی همراه باشد و نحوه ورود و القا مطالب به افراد مخصوصاً در مباحث سیاسی پرهیز از مجادله و توهین باشد.

دادستان کل کشور برای برگرای کرسی‌های آزاداندیشی توسط حوزه و دانشگاه آظهار داشت: این دو برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خیلی خوب هستند البته باید این را نیز در ظنر گرفت که  اختلاف نظر در مسائل باعث رشد می‌شود و همین که انسانها متفاوت فکر می کنند و نظر خود را ارائه می دهند  موجب رشد و کمال می‌شود.

مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی با پرسش حاضران و پاسخ دادستان کل کشور پایان یافت.

لازم به ذکر است مراسم اختتامیه این جشنواره  با سخنرانی دکتر طاهری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین حسینی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه همچنین ارائه گزارشی از روند اجرایی  این جشنواره در ساعت 17:30 در تالار رودکی کانون‌های فرهنگی دانشگاه برگزار می‌شود.

news250korsi98

news251korsi98

news254korsi98

news252korsi98

news253korsi98

news255korsi98

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه