دومین جشنواره ملی فناوری‌های آب در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

دومین جشنواره ملی فناوری‌های آب (آب‌های نامتعارف) و هشتمین نشست بین‌المللی شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه‌ای زمین‌های خشک (G-WADI) و دومین نشست تخصصی برنامه ابتکار بین‌المللی خشک‌سالی (IDI) با حضور مهمانان داخلی و خارجی روز دوشنبه 19 آذرماه در سالن همایش‌های دکتر رحیمی زاده دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کارکرد.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم با اشاره به‌قرار گیری ایران در یک منطقه خشک و کم آب و همچنین تقسیم‌بندی استان خراسان رضوی جزء مناطق کم آب و خشک ایران، لزوم توجه گسترده به مسئله آب را بسیار مهم و حیاتی عنوان و ارزیابی کرد و اذعان داشت: همکاری و همیاری تمام دستگاه‌های علمی و آموزشی و برنامه‌ریزی در سطح کشور برای حل‌وفصل این معضل ضروری است و امیدواریم این جشنواره و نشست‌های تخصصی پیرامون آن بتواند در این عرصه راهگشا باشد و هر چه بیشتر و سریع‌تر این مشکل را که گریبان گیر کشور ایران و سایر کشورهای منطقه شده است را برطرف نماید.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این مراسم به فرهنگ و تمدن ایران اشاره داشت و افزود: توسعه فرهنگ، تمدن و اقتصاد در شرایطی معنا پیدا می‌کنند که زیرساخت‌های اصلی حیات وجود داشته باشد. وی ادامه داد: از قرن‌ها پیش‌گفته‌اند که عناصر اربعه، زیرساخت و اصل حیات است و این زیرساخت‌ها نباید به‌هیچ‌عنوان فدای روبناها شوند.

دکتر محمد کافی عملکرد 40 ساله انقلاب اسلامی در بحث آب و مسائل زیست‌محیطی و فعالیت‌های صورت گرفته در این دو حوزه را ناسازگار بافرهنگ و تمدن ایرانیان که از دیرباز به مسئله زیست‌بوم و آب توجه داشته‌اند دانست و عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های ما و مردم در مسئله آب و محیط‌زیست به‌گونه‌ای بوده است که با تخریب مراتع و تبدیل آن به دیم‌زارها و حفر چاه‌های غیرمجاز و بی‌رویه در دشت‌ها به این عناصر اصلی حیات ظلم فراوانی کرده‌ایم که این اصلاً بافرهنگ و تمدن ما سازگار نیست و لازم است تا مسئولین و دستگاه‌های اجرایی، نهادهای علمی و آموزشی و مردم دست‌به‌دست هم دهیم و با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی بر پایه مطالعات علمی و پژوهشی خسارت‌های وارد آمده به محیط‌زیست و زیست‌بوم خود را جبران نماییم.

دکتر کافی با اشاره به فرهنگ‌ها و فعالیت‌های تاریخی مردم ایران در زمان‌های گذشته، احداث قنات‌ها، کوچ‌نشینی و حفظ مراتع و ... را نشان از سختی و تلاش نیاکان ما در حفظ زیست‌بوم خود دانست و اشاره داشت: ما باید به خودمان بیاییم و بیدار شویم و بدانیم که ما در شرایطی هستیم که باید به‌صورت ضربتی این مشکل را حل‌وفصل نماییم و دانشگاه فردوسی مشهد این افتخار را دارد که در حوزه آب و مشکل خشک‌سالی در کنار مدیران و برنامه ریزان بوده است و این دانشگاه با تمام تلاش و بضاعت خود آماده حل این بحران در کشور است و امیدواریم که نهادهای داخلی و بین‌المللی به کمک همدیگر بتوانند این مشکل را حل نمایند و دوباره شاهد آن باشیم که به این عناصر حیات احترام گذاشته و در حفظ و پاسداشت آن‌ها تلاش گردد.

محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در مراسم افتتاحیه این جشنواره به هشدارهای دانشمندان و محققان درزمینهٔ آب و بحران خشک‌سالی از دیرباز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه شرایط بارندگی و میزان آب‌های سطحی و زیرسطحی شرایط نامطلوبی را دارد، فرهنگ‌سازی در این زمینه را یکی از راه‌های مفید برای کاهش این معضل است و شورای اسلامی شهر مشهد مقدس درزمینهٔ مدیریت شهری با برنامه‌های مختلف سعی کرده است تا در این زمینه گام‌های مؤثری را بردارد و در این راستا از هیچ کمکی به سایر نهادهای متولی این کار و به‌خصوص شرکت آب و فاضلاب دریغ نخواهد کرد.

الکساندر لایشت نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران در این مراسم ضمن تشکر از کشور ایران در راستای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه آب و بحران خشک‌سالی در منطقه افزود: شبکه جهانی آب سال 2005 میلادی با عضویت کشورهای ایران، چین، افغانستان و تاجیکستان باهدف همکاری برای تأمین آب مناطق خشک پدید آمد و برنامه ابتکار بین‌المللی خشک‌سالی با پیشنهاد ایران در سال 2010 میلادی ایجاد شد که بستری را برای به اشتراک گذاشتن دانش درزمینهٔ مقابله با خشک‌سالی فراهم می‌سازد. وی هدف این دفتر را همکاری بین‌المللی برای فراهم آوردن آب سالم برای مردم جهان و کاهش خشک‌سالی دانست و عنوان کرد: آب سالم یکی از منابع مهم برای ایجاد رفاه اجتماعی در کشورها به شمار می‌رود و در دو دهه آینده تقاضا برای آب و چالش‌های پیرامون آن افزایش پیدا خواهد کرد و لازم است تا کشورهای مختلف با ارائه تجارب خود درزمینهٔ منابع آب و حل بحران‌های منطقه‌ای در این زمینه راهگشا باشند.

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران ادامه داد: خشک‌سالی می‌تواند به یکی از پرآسیب‌ترین مخاطرات طبیعی در جهان تبدیل شود. بااین‌وجود تاکنون به‌قدر کافی راه‌حل‌های علمی و کارشناسی این مشکل طبیعی موردتوجه قرار نگرفته مگر زمانی که موجب کمبود غذا یا کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شود؛ و کار اصلی دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران حمایت و کمک به ترویج صلح و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در کشورهای عضو با همکاری بخش‌های برنامه‌ای یعنی آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات است.

لازم به ذکر است همزمان با این جشنواره هشتمین نشست آسیایی G-WADI شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه‌ای زمین‌های خشک و کارگاه‌های بین‌المللی برای کارشناسان و مدیران آب منطقه‌ای کل کشور با موضوع سازگاری باکم آبی و ارتباط شهرها و حوضه آبریز نیز برپاشده است.

دردومین جشنواره ملی فناوری آب که در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، 56 مخترع در 10 زمینۀ علمی مرتبط با آب از چهار استان، 47 شرکت دانش‌بنیان از 13 استان، شش شرکت رشد و توسعه دانش، 11 شرکت خدمات فنی و مهندسی و 11 دستگاه اجرایی حضور دارند.

دومین جشنواره ملی فناوری‌های آب (آب‌های نامتعارف) و هشتمین نشست بین‌المللی شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه‌ای زمین‌های خشک (G-WADI) و دومین نشست تخصصی برنامه ابتکار بین‌المللی خشک‌سالی (IDI)  با برگزاری جندین نشست و کارگاه آموزشی در خصوص سازگاری با کم آبی،  شوری آب و آینده فضای سبز و سازگاری آن با کم آبی همچنین ارائه مقالات و برگزاری استارتاپ در روزهای دوشنبه 19 و سه‌شنبه 20 آذرماه 1397 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه این جشنواره با تقدیر از پیشکسوتان وبرترین‌های جشنواره در ساعت 17 سه‌شنبه 20 آذرماه 1397 در تالار اجتماعات رحیمی زاده دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

ارسال کننده خبر: الهی نژاد

ab97505

ab97510

ab97515

ab97520

ab97525

ab97530

ab97535

ab97540

ab97550

ab97555

 

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه