تکثیر و پرورش ملخ صحرایی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

در سال های اخیر تحقیقات زیادی توسط برخی از کشور ها و به ویژه هلندی ها برای دستیابی به دانش فنی پرورش حشرات در محیط های بسته کنترل شده با انگیزه های مختلف صورت گرفته است. تامین نیاز پروتئینی انسان و دام، ایجاد کلکسیون و بانک حشرات برای پژوهش های مربوطه به کنترل آفات و حتی حملات بیولوژیکی در حوزه پدافند غیر عامل از جمله دلایل اصلی کشور ها برای پرداختن به این مهم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، پروژه "تدوین دانش فنی تولید انبوه ملخ" که به سفارش شرکت بهین ساتراپ توس توسط دانشگاه فردوسی مشهد از آذرماه سال 97 آغاز شده بود روز چهارشنبه مورخ 9 مرداد ماه 1398 با تولد نسل دوم ملخ های مهاجرت یافته به کشورمان در محیط آزمایشگاهی از طریق بهینه سازی و شبیه سازی شرایط زیست این حشره مواجه بود.

دکتر سید هادی ابراهیمی عضو هیأت علمی گروه علوم دامی دانشگاه فردوسی مشهد و مجری این طرح در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اوایل اردیبهشت ماه سال جاری توده ای از نسل اول ملخ های مهاجر در مرحله قبل از بلوغ جسمی وجنسی از استان هرمزگان جمع آوری و در شرایط حفاظت شده به دانشگاه فردوسی مشهد انتقال یافتند. این توده از ملخ های صحرایی از اواخر خرداد ماه و پس از بلوغ مبادرت به تخم گذاری نموده بودند و پس از فراهم کردن شرایط مناسب برای این تخم ها، دومین نسل از ملخ های مهاجر این بار در شرایطی غیر از زیستگاه بیابانی و در محیط آزمایشگاهی متولد شدند. بر اساس قانون نظام دامپروری کشور مصوب مجلس شورای اسلامی پرورش حشرات از هر نوعی فعالیت دامپروری تلقی می شود. وی افزود نسل گیری از ملخ صحرایی در آزمایشگاهی که به همین منظور اختصاص یافته است با همکاری اقای دکتر مجتبی حسینی ادامه خواهد یافت.

سفارش دهنده این طرح در نظر دارد تا با دانش فنی تدوین شده در این طرح نخستین مرکز پرورش حفاظت شده ملخ را در شهر مشهد احداث نماید. مصرف انسانی ملخ در کشور های مختلف از یک سو و عدم اعتماد به مصرف ملخ های وحشی به دلیل احتمال آلودگی آنها به سموم موجب شده تا نوعی تقاضا برای انواع سالم و عاری از سموم این حشره به عنوان منبع پروتئین ایجاد گردد و لذا افق روشنی برای صادرات محصولات تهیه شده از این حشره گیاه خوار وجود دارد.

ارسال کننده خبر: آمار

Grasshopper2

تخم گذاری ملخ صحرایی در طبیعت

 

Grasshopper3

تخم گذاری ملخ صحرایی پرورش یافته در آزمایشگاه

 

Grasshopper4

بچه ملخ ها حدود دو ساعت پس از تولد در آزمایشگاه دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه