برگزاری پیش نشست کنگره بین‌المللی لقاءالحسین در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

پیش نشست کنگره بین‌المللی لقاءالحسین، با عنوان کاوش تربیتی معرفتی و روانشناختی پیاده روی اربعین حسینی با حضور حجت الاسلام سید مهدی حسینی مطلق، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد دکتر سید محسن اصغری نکاح، استادیار دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی و حجت الاسلام سعید اصفهانیان، دبیر ستاد معرفتی و علمی اربعین در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزارگردید.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی مطلق، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد در این پیش نشست اظهار کرد: حرکت اربعین با حضور در این مسیر متفاوت از همه وصف های آن است افزود: زمانی که انسان، فداکاری خادمین در این مسیر را مشاهده می کند خجالت زده می شود و افزود: با تحولات امروز در منطقه، حماسه اربعین قدرت نمایی شیعیان و اسلام است و کسی تصور نمی کرد که روزی در منطقه ای که آمریکا بیشترین سرمایه گذاری را کرده است، ایران اسلامی حرف اول را بزند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد : اگر در برابر دشمن با زبان قدرت سخن گفته شود لحن دشمن تغییر خواهد کرد و امروز با همه تحریم های ظالمانه شاهد عزت جمهوری اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه موضوع اربعین نوعی مغناطیس است که در عالم مطرح شده افزود: حماسه اربعین مقدمه ظهور منجی عالم بشریت است لذا باید هر کدام از افراد در این تغییر دهنده ساختار قدرت های دنیا و همایش عظیم، دخیل باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی مطلق در پایان سخنان خود اظهار کرد: در مقایسه با برنامه ریزی‌ها برای مراسم حج، امروز حضور بیش از 20 میلیون انسان در کشوری جنگ زده چیزی جز معجزه و عنایت الهی نیست و از این رو باید افتخار کنیم که ما امروز می‌توانیم در این همایش بزرگ شرکت کنیم و حضور داشته باشیم. همواره قدرت‌نمایی اسلام در جنبش‌های مختلفی که امروزه در جهان شکل گرفته است، می‌تواند نماد خیلی خوبی باشد تا به آن‌ها چنین حرکت عظیمی را نشان دهیم.

در ادامه برگزاری این پیش نشست دکتر سید محسن اصغری نکاح استادیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اربعین در سال های اخیر رونق و شکوه ویژه ای پیدا کرده و ابعاد سیاسی، امنیتی و اجتماعی و تربیتی دارد.

دکتر اصغری نکاح با بیان اینکه دین اسلام در همه آموزه های خود از نوعی انسان سازی سخن می گوید اظهار کرد: کسانی که عزاداری اهل‌بیت(ع) را موجب افسردگی تلقی می کنند، افسردگی و امام حسین(ع) را نمی شناسند و افزود: حادثه ای رخ داده که موجب ناهماهنگی شناختی شده و در عصر فقر معنویت، اربعین که با هیچ معادلات مادی همساز نیست دارای اهمیت دوچندان است.

وی افزود: رسانه های مختلف برای ایجاد تفرقه در بین ادیان، عرب و عجم روی تغییر نگرش های دینی فعالیت رسانه‌ای می‌کنند و جریان حسینی و رخدادهای اربعینی موجب همدلی، فداکاری و زیست مسالمت آمیز می شود و این آرزوی دیرینه اندیشمندان است.

دکتر اصغری گفت: اربعین و قیام حسینی نوعی رسانه است و در طول تاریخ نگرش هایی را تغییر داده است و اربعین نوعی تجربه دینی برای تمامی اقشار است که به صورت ویژه مدیریت شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: کسی که خود و خانواده را برای حضور در اربعین حسینی آماده می کند، هر قدمی که برمی دارد لذت می‌برد و تجربه های عمیق تر کسب می کنند و فرزندان اثر تربیتی ویژه ای را دریافت می کنند و افزود: سفری زیارتی که با میزبانی خالصانه و مردمی برای حب اهل بیت(ع) انجام می شود برنامه ای خاص است.

arbaeen9872

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه