نخستین پیش اجلاسیه اولین جلسه کرسیهای نظریه پرداری، نقد و مناظره
با موضوع “ تشکیک اتصالی وجود و سریان اوصاف ناشی از کمال و نقص در مراتب هستی از
منظر حکمت متعالیه ”در
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی
مشهد نخستین پیش اجلاسیه کرسیهای نظریه پرداری، نقد و
مناظره با موضوع نظریه “ تشکیک اتصالی وجود و سریان اوصاف ناشی از کمال و نقص در
مراتب هستی از منظر حکمت متعالیه”
در روز چهارشنبه 17 شهریورماه 95 با حضور
دکتر جوارشکیان، دانشیار گروه فلسفه
و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان نظریه پرداز و دکترفنائی
اشکوری، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت الاسلام
والمسلمین دکتر شیخ شجاعی و دکتر علیرضا قائمی نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه
فرهنگ و اندیشه اسلامی در کمیته ناقدان و دکتر گرجیان، دانشیار دانشگاه
باقرالعلوم، دکتر قاسم کاکائی، استاد فلسفه و عرفان و عضو هیات علمی دانشگاه
شیراز ودکتر محمد محمدرضائی،
استاد گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران و نائب رئیس کرسی
علوم عقلی هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، در کمیته داوران برگزار شد.
دکتر جوارشکیان دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد ،در
تبیین نظریه خود اظهار کرد: این نظریه در عرصه مباحث بنیادین فلسفی اسلامی و
به ویژه فلسفه ملاصدرا در خصوص مدل هستی و ساختار روابط وجودی موجودات از منظر
جدیدی می باشد که گستره وسیعی از مباحث فلسفی، کلامی و علمی را تحت الشعاع خود
قرار می دهد.
وی با تاکید براینکه
فلسفه دانشی است که درباره هستی سخن میگوید و گزارشی از آن است، ادامه داد: به
همه موجودات در فلسفه از حیث وجودی توجه میشود.
عضو هیات علمی گروه
فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برای رسیدن به فهم ملا
صدرا ناچار هستیم که به سمت فهم سیستماتیک پیش رویم، ادامه داد: این نظریهپردازی در
چارچوب نظام صدرایی سخن گفته است و تحت عنوان فلسفله نو صدرایی قرار میگیرد به این
معنا که اصول و مبانی آن در چهار چوب نظام
صدرایی است اما از حیث نتایج و توابع منطقی و تحلیلی تفاوتهای قابل توجهی با آرا
متعارف و مشهور ملاصدرا دارد.
دکتر
جوارشکیان تصریح کرد: مدل ها و الگوها بیانگر ساختار و شبکه ترتب حوادث و
واقعیتها هستند و در تبیین و توسعه تئوریها
و اندیشه های نظری و انتزاعی نقش مهمی ایفا می کنند.
وی افزود: در این نظریه
تلاش برای رسیدن به الگوی نهایی اندیشه ملاصدرا است و اینکه چه توابعی را دنبال
خواهد داشت .
عضو هیات علمی گروه
فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه اظهار داشت : در مدل نهایی اندیشه صدرایی بین مراتب هستی هیچ
مرز قاطعی وجود ندارد و همه عوالم وجود واقعیتی یکپارچه و تک جوهری هستند و تفاوت آنها
صرفا از حیث شدت و ضعف در برخورداری از حقیقت هستی است . در این مدل از هستی تمامی
صفات کمالی وجود مثل علم، قدرت، حیات، اراده و ... در همه مراتب هستی و همه
موجودات حتی مادیات تحقق داردو همچنین کلیه صفات ناشی از نقص و نیستی مثل حرکت،
حدوث، زمانبندی، مکانبندی، انتدادو ....در همه مراتب هستی به تناسب شدت و ضعف
وجودی موجودات تحقق دارند به این ترتیب جز خداوند متعال همه سلسله هستی بعه نوعی
از اوصاف ناشی از نقص برخوردارند و تمایز قاطعی بین خدا و خلق پیدا می شود.
دکتر جوارشکیان مدعی شد بر اساس این الگو از هستی به خوبی میتوان مبانی نظری و فلسفی اندیشه نوین علمی در باره ماده و انرژی و ذرات بنیادین را تبیین نمود و به این ترتیب اساس فلسفه طبیعت شناسی جدید را بر پایه اندیشه صدرایی رقم زد .
در پایان نیز کمیته ناقدان به ایراد نظرات خود پرداختند و موارد ابهام و
نقدهای وارده بر این نظریه را ارائه
نمودند
سپس دکتر جوارشکیان به موارد
مورد بحث پاسخ داد..
.
.
کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد