برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

اولین جشنواره ایده‌های نوآورانه دانشگاه فردوسی مشهد و مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه فردوسی مشهد ظهر روز چهارشنبه 28 آذرماه در تالار مرحوم رحیمی زاده دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجویان را موتور محرکه پژوهش و فناوری دانست و با اشاره به جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد در سطح کشور در موضوعات پژوهشی و فناورانه، این دانشگاه را موفق در عرصه پژوهش و فناوری ازلحاظ کمی و کیفی دانست و افزود: در حال حاضر بیش از 12 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل هستند و این پتانسیل بالا در دانشگاه باعث شده است جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد در بین دانشگاه‌های خارج از پایتخت جایگاه ویژه‌ای باشد و بتواند برترین دانشگاه در بین دانشگاه‌های ایران ازلحاظ تولید و رشد علمی و پژوهشی باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نگاه مدیران دانشگاه به مقوله پژوهش و فناوری را، نگاهی ویژه و همراه با همدلی و همکاری دانست و به این نکته اشاره کرد که: استان خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد همزمان با هفته پژوهش و پیش از آن با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در شهر مشهد و پس از آن در دانشگاه فردوسی مشهد نشان داده‌اند که به چه میزان به پژوهش و فناوری اهمیت داده می‌شود و اینکه پژوهش و فناوری تا چه میزان برای دانشگاه فردوسی مشهد و مدیران استان خراسان رضوی بااهمیت است.

دکتر محمد کافی اهمیت به پژوهش و فناوری را لازمه مدیرت جامعه کنونی ایران دانست و از مدیران و متصدیان اجرایی کشور خواست تا در این زمینه نگاهی ویژه به بحث پژوهش و فناوری داشته باشند و در مدیریت کشور و ارگان‌های مختلف از ایده‌ها و طرح‌های پژوهش محور استفاده کنند. وی در ادامه از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد خواست تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را به نحوی تدوین نمایند تا علاوه بر کاربردی بودن بتواند در سطح ملی و منطقه‌ای مورداستفاده قرار گیرد و درعین‌حال بتواند یکی از مشکلات و معضلات مهم کشور را در حوزه‌های مختلف پاسخ‌گو باشد.

دکتر کافی پتانسیل و توانایی پژوهشگران و فناوران در عرصه تولید علم و موفقیت در حوزه پژوهش و فناوری را از نقاط قوت ایران دانست و اذعان داشت: کشور ایران با دارا بودن این توانایی و پتانسیل می‌تواند در عرصه جهانی موفق باشد و بهتر است با برگزاری مذاکراتی با کشورهای همسایه، پژوهشگران و فناوران ایرانی بتوانند در این کشورها ایده‌های خود را به ثمر برسانند و از این محیط و بازار مصرف برای رشد و اعتلای کشور ایران استفاده نمایند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ارتباط دانشگاهیان و پژوهشگران با جامعه باید مستحکم‌تر شود و امید است روزی برسد که پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه‌ها محور و بدنه اصلی فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های جامعه شود.

دکتر یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم نیز در این مراسم در سخنانی اظهار نمود: نسل امروز گمراه نخواهد شد، آنان راه امروزشان را همین‌الان پیداکرده‌اند، پس بهتر است سربه‌سرشان نگذاریم و افزود: ما فقط باید به جوانان کشور اعتماد کنیم، امروز فرصتی مناسب برای شکوفایی استعدادهای جوانان ایران است و کشورهای پیشرفته به جوانان خود عرصه کامل می‌دهند تا توانایی‌های خود را شکوفا کنند.

در ادامه دکتر محمد صال مصلحیان، مدیر پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: بر اساس آمار دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه پژوهشی در کشور رتبه سوم را داراست و دانشگاه‌های شیراز و تبریز را پشت سر گذاشته است و ما در دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال ارتقای مرجعیت علمی، اثربخشی اجتماعی و فناوری و دیپلماسی علمی، ملی و بین‌المللی هستیم.

مدیر پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان سخنان خود فرایند انتخاب پژوهشگر برتر را برای حاضران توضیح داد.

دکتر امیر ملک‌زاده، مدیر توسعه و انتقال فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم گفت: وضعیت دانشگاه فردوسی مشهد به‌صورت نسبی در ارزیابی‌ها مطلوب است. ما قصد داریم میان آموزش و پژوهش ارتباطی نظامند برقرار کنیم و کلید این ارتباط را در سطوح آمادگی فناوری پیدا کردیم.

وی با اشاره به اینکه همکاری اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در طرح‌های برون دانشگاهی 30 درصد است، عنوان کرد: 280 شرکت همکار در دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت دارند که از ظرفیت علمی ما و دانشگاه نیز از ظرفیت اجرایی آن‌ها بهره می‌برد.

در این مراسم از بین 34 ایده و طرح ارائه‌شده توسط دانشجویان، 8 طرح به مرحله نهایی راه پیدا کردند که صاحبان هر طرح پس از ارائه ایده خود آن‌ها را در معرض دید داوران جشنواره قراردادند و در پایان مراسم داوران این جشنواره 4 طرح را به‌عنوان طرح‌های برتر جشنواره انتخاب و از طراحان و ایده پردازان آنان تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم همچنین از پژوهشگران برتر دانشگاه، فناوران برتر دانشگاه، نشریه‌های برتر دانشگاه، کتاب‌های برتر دانشگاه و کارشناس پژوهش و فناوری برتر تقدیر شد.

ارسال کننده خبر: الهی نژاد

برای مشاهده عکس های بیشتر روی فایل پایین عکس ها کلیک کنید

pj971001

pj971002

pj971003

pj971004

841498

 

برای مشاهده عکس های بیشتر اینجا را کلیک کنید

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه