برگزاری سمپوزیوم پروتئومیکس و کاربرد آن در علوم پایه و علوم پزشکی در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

پنجمین سمپوزیوم آموزشی پروتئومیکس و اولین سمپوزیوم پروتئومیکس مشترک بین دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی توسط بخش انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

پنجمین سمپوزیوم آموزشی پروتئومیکس و اولین سمپوزیوم پروتئومیکس مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده دامپزشکی توسط بخش انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری گـــروه انگـــل شناسی علوم پزشکی دانشگاه تهران و انجمن پــروتئومیـکس و پژوهشکــده رویــان با حضور 107نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه های دامپزشکی ، پزشکی و علوم به همراه دامپزشکان و پزشکان برگزار گردید، فرصتی بود برای برقراری ارتباط منظم و سازمـــان یافته و بهره گیری از توانمندی های علمی،تحقیقاتی وپژوهشی مشترک بین دانشگاه های علوم پزشکی با دانشکده دامپزشکی در جهت حل مشکلات و معضلات کشور در حوزه سلامت و بهداشت.

پروتئومیکس دانش بررسی ساختار و عملکرد پروتئین‌ها در مقیاس بزرگ است. پروتئومیکس علم مطالعه گسترده پروتئوم شامل مطالعه بیان، تغییرات پس از ترجمه و مطالعه برهمکنش پروتئین‌ها با سایر ملکول‌ها است . آنالیز جامع پروتئین‌ها با هدف بررسی تنوع ژنتیکی، مطالعه تفاوت‌ها و مطالعه پاسخ به تنش‌ها موضوع اصلی علم پروتئومیکس است. پروتئومیکس با بهره‌گیری از علوم شیمی پروتئین‌ها، بیوانفورماتی و زیست‌شناسی به شناسایی، کمیت سنجی، مطالعه تغییرات پس از ترجمه و برهمکنش‌های پروتئین‌ها می‌پردازد. هدف پروتئومیکس شناسایی پروتئین‌های جدید بر اساس نقش، وظیفه و مطالعه نحوه بیان آن‌ها در سیستم‌های تنظیمی است.

پروتئومیکس کاربردهای زیادی دارد. عمده‌ترین کاربرد علم مذکور، در حیطه علوم پزشکی و دامپزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌های ارثی ، تشخیص بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مشترک انسان و دام ، تشخیص زودرس بیماری‌هـای بدخیم و ساخت داروهــا و واکسن های جدید است.با تسلط کامل به اصول پایه ای و کاربردی علم پروتئومیکس، در آینده می توان با کمک به تشخیص زودهنگام و حتی پیش بینــی ابتلا بـــه بیماری های صعب العلاج ، موجب درمان بیماری و نیز کاهش قابل ملاحظه هزینه های تشخیص و درمان شویم.

این سمپوزیوم بصورت ارائه سخنرانی های مختلف توسط اساتید برجسته در زمینه پروتئومیکس و کاربردهای آن در تشخیص و درمان بیماری ها وبازدید ازآزمایشگاه نانوبیولوژی و آشنایی با تجهیزات و دستگاه های مورد کاربرد در پروتئومیکس برگزار گردید .

از اهداف این سمپوزیوم فراهم آوردن زمینه ای مساعد برای الهام گرفتن از ایده های موثر یکدیگر و ارتقای مهارت های کار گروهی بود که از تاثیرات مثبت این فضای کاری مشترک، تدوین تفاهم نامه همکاری فیما بین گروه انگل شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخش انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد بود.

840085

840086

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه