برگزاری دوره پسادکتری محقق گیاه‌پزشکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

پس از اعطای موافقت‌نامه دوره پسادکتری در رشته گیاه‌پزشکی آزمایشگاه پاتولوژی و کنترل بیولوژیک از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و برگزاری این دوره به مسئولیت و راهنمایی دکتر جواد کریمی عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد، گروه آموزشی گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد،  میزبان خانم دکتر ریحانه درسویی به‌عنوان پژوهشگر و محقق این دوره می‌باشد.

طرح دوره پسادکتری خانم ریحانه درسویی توان اندوفیتی عامل بیوکنترل حشرات Beauveria varroa روی گیاه چغندرقند می‌باشد که در مدت حضور ایشان در دانشگاه فردوسی مشهد موردبررسی قرار می‌گیرد.

در طرح توان اندوفیتی قارچ‌های بیمار گر حشرات در دهه اخیر، به رویکردی نوین در مطالعات پاتولوژی حشرات بدل شده است. افزایش ماندگاری عامل بیوکنترل در خاک و نیز ورود عامل به بافت مهم‌ترین مزیتی است که محدودیت فراورده‌های معمول قارچ‌های عامل کنترل زیستی آفات را ندارد. علاوه بر این سازوکار فعالیت و گردش قارچ، مطالعه فراساختاری و در ادامه بررسی ترانسکریپتومیک گیاه در جهت کاوش چگونگی القا احتمالی دفاع در گیاه، جنبه‌های دیگری از پژوهش می‌باشد. توسعه فرمولاسیون‌های گرانولی این‌گونه قارچ‌ها و کاربرد همراه با بذور، مسیری ایمن در ادامه کنترل بیولوژیک محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است دوره پسادکتری ویژه فارغ‌التحصیلان دکتری می‌باشد که که پس از پذیرش در دانشگاه مقصد  در مدت تعیین شده به کار تحقیق و پژوهش می پردازند.

ارسال کنند ه خبر: آمار

 

pasa.DR

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه