انتخاب استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان بهره‌بردار نمونه و ملی از سیستم آبیاری ویل موو

ارسال شده در تاریخ :

دکتر حمیدرضا خزاعی استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در  سی و دومین دوره انتخاب برترین‌های بخش کشاورزی کشور به‌عنوان  بهره‌بردار نمونه و ملی از سیستم آبیاری ویل موو انتخاب شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

مراسم سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی صبح، با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار و در این مراسم از 153 بهره‌بردار و تولیدکننده بخش کشاورزی تجلیل و با اهداء لوح تقدیر، قدردانی شد.

در این مراسم که با حضور مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر اسکندر زند معاون وزیر رئیس سازمان تات، دکتر خاوازی معاونت ترویج کشاورزی، دکتر امیری لاریجانی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، معاونان وزارت جهاد کشاورزی، آیت ا. عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از محققان و کارشناسان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی برگزار شد و از یک اپلیکیشن کشاورزی و تعداد 100 اثر نوشتاری ترویجی در بخش کشاورزی رونمایی شد و دکتر حمیدرضا خزاعی، استاد گروه آموزشی زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به‌عنوان بهره‌بردار نمونه و ملی در سیستم آبیاری ویل موو و قرقره‌ای مورد تجلیل قرار گرفت.

با توجه به بحران کمبود آب در شرایط کنونی راهبردهای مناسب مدیریت آب در کشور عمدتاً مبتنی بر تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری است. آبیاری بارانی یکی از روش‌های نوین آبیاری است که در آن برای انتقال و توزیع آب از لوله و آبی‌اش استفاده می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای این روش صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان کاربرد آب است. سیستم آبیاری بارانی ویل موو یکی از دستگاه‌های آبیاری بارانی است که هدف اصلی استفاده از آن آسان‌تر کردن جابجایی باله‌ای آبیاری در مقایسه با روش‌های کلاسیک است.

این سیستم مانند سیستم متحرک دستی است، با این تفاوت که اتصالات در بال‌های آبیاری از نوع سخت بوده و بر روی چرخ‌هایی با قطر 150 تا 200 سانتی‌متر تعبیه‌شده‌اند. چرخ‌ها در این نوع از سیستم عموماً در مرکز لوله‌های به هم متصل شده قرار دارند.

این سیستم برای زمین‌های صاف و دارای ابعاد منظم مستطیلی و برای زراعت‌های مختلف مانند غلات، یونجه، چغندرقند و ... مورداستفاده قرار می‌گیرد. مزیت اصلی این سیستم جابجایی و استقرار راحت به محل جدید و استفاده از لوله‌های حامل آب به‌عنوان محور حرکت چرخ‌ها و حامل شاسی موتور است.

811227

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه