اجرای طرح پژوهشی (ارزیابی وضعیت سلامت زائران پیاده اربعین) در کربلا همزمان با مراسم باشکوه پیاده روی زیارت اربعین

ارسال شده در تاریخ :

همزمان با مراسم باشکوه پیاده روی زیارت اربعین حسینی، طرح پژوهشی «ارزیابی وضعیت سلامت زائران پیاده اربعین» در شهر کربلا اجرا شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد، این طرح به‌منظور شناسایی کم و کیف وضع سلامت زائران در چهار بعد جسمانی، اجتماعی، معنوی و روانی و همچنین دسته بندی روشن از مسائل و مشکلات بهداشتی و درمانی زائران در طی پیاده روی زیارت اربعین در عراق انجام گرفته است.

این طرح پژوهشی حاصل توافق و همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه العمید کربلا می باشد و با نظارت علمی و اجرایی پژوهشکده زیارت و گردشگری به سرپرستی دکتر علی یوسفی دانشیار جامعه شناسی دین و رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه انجام گرفته است.

جمع آوری داده های این طرح در قالب پرسش نامه و انجام مصاحبه با بیش از ۱۵۰۰ زائر اربعین از کشورهای مختلف به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی در عراق انجام گرفته است. در انجام این تحقیق یک تیم ۲۰ نفره پژوهشی از ایران و عراق مشارکت داشته و داده های آن طی ۱۰ روز از مسیرهای پیاده‌روی منتهی به کربلای معلا جمع آوری گردیده است.

گفتنی است نتایج این پژوهش علاوه بر انتشار بین المللی در طی یک نشست علمی ارائه و بر روی سایت پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه منتشر خواهد شد.

98080202

98080203

98080204

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه