آغاز بکار همایش تخصصی ملی امنیت غذائی و رونق تولید در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نخستین همایش تخصصی ملی امنیت غذایی و رونق تولید با هدف افزایش تولیدات کشاورزی و کمک به توسعه اقتصاد ایران صبح روز چهارشنبه 27 آذرماه 1398 با حضور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و مسئولان ومدیران اجرایی استان خراسان رضوی، اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه هائی از سراسر کشور ، مدیران و مجریان بخش کشاورزی، کشاورزان، بهره برداران، دانشجویان و کارشناسان مرتبط با اقتصاد کشاورزی، امنیت غذائی، تولید ، مصرف ، خدمات و صادرات محصولات کشاورزی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در افتتاحیه این همایش نقش تولیدات کشاورزی در رونق تولید و توسعه اقتصاد کشور را بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و افزود: ما باید افتخار کنیم که در عرصه کشاورزی در ایران توانسته ایم به افتخارات بسیاری دست پیدا کنیم و در زمینه های مختلف در این عرصه اعم از تولید دانش، تربیت نیروهای متخصص و کارآزموده، تولید محصول، فرآوری و عرضه آن توانسته ایم موجب رونق تولید در کشور شویم و امنیت غذایی را تا حدودی در ایران فراهم نماییم.

دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی در ادامه به تعریف و جایگاه امنیت غذایی در جامعه و نقش آن در رفاه جامعه و زندگی فردی پرداخت و گفت: تولیدات کشاورزی در ایران توانسته است تاحدودی امنیت غذایی را فراهم نماید اما هنوز با تعریف جهانی امنیت غذایی فاصله زیادی داریم و لازم است با تکیه بر توان داخلی و توجه به ظرفیت ها و تخصص جوانان و دانشمندان به این جایگاه دست پیدا کنیم و شرایطی را فراهم آوریم که بتوانیم حتی در شرایط کنونی و وجود تحریم های گسترده با برنامه ریزی و مدیریت صحیح در عرصه های مختلف کشاورزی، امنیت غذایی را ایجاد کنیم.

دکتر صفدر حسینی رئیس انجمن علمی اقتصاد کشاورزی ایران و رئیس همایش، بخش کشاورزی را بخشی مهم در تولیدات داخلی و رونق تولید در کشور عنوان کرد و اذعان داشت: بخش کشاورزی مساعدت های ویژه ای به بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی در کشور داشته است و به جرأت می توان گفت این بخش یکی از ارکان مهم و حیاتی در رونق بخشیدن به اقتصاد ایران است و لازم است تا با نگاهی ویژه به آن علاوه بر ایجاد امنیت غذایی موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور را فراهم نماییم.

دکتر حسینی، کشاورزی را موجب توسعه بخشی به جوامع روستایی و توازن در این بخش دانست و اظهار کرد: توجه به بخش کشاورزی می تواند موجب ارتقای سطح استاندارد جوامع روستایی و افزایش تراز تجاری و در عین حال تولید مواد غذایی انبوه و امنیت غذایی در کشور گردد و لذا باید در این زمینه آحاد مختلف مردم و مسئولین جامعه از هیچ کوششی دریغ ننمایند. وی هدف اصلی برگزاری این همایش را کمک به توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت: وظیفه شرکت کنندگان در این همایش تبیین چالش ها و فرصت ها بخش کشاورزی در حوزه های مختلف جهت رسیدن به این مهم است.

همایش ملی امنیت غذایی و رونق تولید با حضور اندیشمندان، دانشجویان و شرکت های مختلف تولیدی و خدمات کشاورزی از سراسر ایران با ارائه بیش از 60 مقاله و برپایی 4 پنل تخصصی: مثلث توسعه اقتصادی، امنیت غذایی و رونق تولید- تولید و مصرف تخم مرغ و نقش آن در امنیت غذایی و رونق تولید- تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و تولید غذای سالم- عرضه و بازار نهاده ها و محصولات کشاورزی، در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در برگزاری این همایش ، علاوه بر دانشگاه فردوسی ، انجمن علمی اقتصاد کشاورزی ایران و فعالان بخش کشاورزی در شاخه های دولتی و خصوصی مشارکت دارند.

شایان ذکر است که در افتتاحیه این همایش ، مهندس بکائی دبیر کل دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی ، دکتر آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  ، مهندس  اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مهندس خزایی از کشاورزان نمونه نیز سخنرانی نمودند.

در این همایش ملی تخصصی یک روزه،  چهار پنل تخصصی و 60 مقاله پذیرفته شده، به موضوعاتی نظیر امنیت غذائی، تولید، مصرف، اقتصاد کشاورزی و … می پردازند.

98092719

98092720

98092821

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه