ارسال شده در تاریخ :

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ‌منطقه خراسان اظهار نمود: ممکن است در آینده پیشنهاد بدهند که هر دانشگاه در رشته‌های پرطرفدار امتحان ورودی برگزار کند و شاید این کار جایگزین خوبی برای کنکور باشد.

دکتر  کافی در خصوص حذف کنکور و بابیان اینکه کنکور سیستمی است که نواقص فراوانی دارد، تصریح کرد: ممکن است افرادی که در کنکور موفق نشدند انسان‌های بسیار مستعدی باشند. تمام تلاش یک داوطلب به سه تا چهار ساعت در یک جلسه بستگی دارد که ممکن است در آن روز تمرکز نداشته و کسالت داشته باشد. کنکور در بسیاری از کشورها سیستم پذیرفته‌شده‌ای است، ما نیز در حال حاضر راهی غیرازاین نداریم و تا حدودی تجربه نشان داده که این سیستم کارآمد است. می‌توان راه‌های دیگری انتخاب کرد و اصلاحاتی انجام داد اما به‌صورت نسبی سیستم کارآمدی است.

 وی خاطرنشان کرد: کنکور یا امتحان ورودی برای دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که رقابت در آن‌ها زیاد بوده، لازم است، راهی غیرازاین نداریم اما برای رشته‌هایی که داوطلب از تعداد صندلی‌های موجود کمتر است، عملاً کنکور هیچ نقشی ایفا نمی‌کند.

 رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص عدم استقبال از رشته‌های بدون کنکور در سال جاری، گفت: این امر به این دلیل است که اکثر خانواده‌ها و داوطلب‌ها به دنبال رشته‌های خاصی هستند که در آن‌ها رقابت بسیار شدید است. اگر در آن رشته‌ها موفق نشوند ممکن است به سمت رشته‌های بدون کنکور بیایند اما همه به دنبال این هستند و آرزو دارند در دانشگاه‌هایی در رشته‌های خاص پذیرفته شوند.

 وی افزود: به نظر من رقابت برای ورود به برخی از رشته‌های پرطرفدار در کوتاه‌مدت برطرف نخواهد شد. در هیچ دانشگاهی در دنیا نیز این‌گونه نیست که در همه رشته‌ها به روی تمام افراد باز باشد، منتها آن‌ها مکانیزم ورودی خاص خود رادارند. ممکن است در آینده پیشنهاد این باشد که هر دانشگاه در رشته‌های پرطرفدار امتحان ورودی برگزار کند و شاید این کار جایگزین خوبی برای کنکور باشد، یعنی کنکور تنها در رشته‌های خاصی که تعداد داوطلب‌ها بیشتر از صندلی‌ها است، برگزار شود.

دکتر  کافی بابیان اینکه وزارت علوم تابع قوانین مصوب مجلس است، ادامه داد: ما در مورد حذف کنکور تکلیف داریم و عملاً نیز این اقدام  در حال رخ دادن است؛ به‌طور مثال در سال جاری۸۵ درصد کد رشته‌ها بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. اگر کسی کنکور هم شرکت نکرده باشد، حتماً در دانشگاه قبول می‌شود، بنابراین سیاست وزارت علوم در این جهت حذف کنکور است اما حتماً باید برای رشته‌های پرطرفدار و خاص امتحان ورودی بانام کنکور یا نام مشابه آن برگزار شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص سیاست‌های دانشگاه فردوسی مشهد برای افزایش دانشجو، عنوان کرد: ما سیاستی در جهت افزایش دانشجو در هیچ مقطعی نداریم. تمام تلاش ما در این مقطع زمانی این است که بتوانیم کیفیت آموزش خود را بهبود دهیم و مهارت‌افزایی بیشتری برای دانشجویان داشته باشیم زیرا اعتقادداریم کمبود صندلی برای ورود دانشجویان نداریم اما نیاز داریم دانش‌آموختگانی باکیفیت تحویل جامعه دهیم، بنابراین دانشگاه فردوسی مشهد سیاست افزایش دانشجو در هیچ مقطعی ندارد و تنها روی کیفیت کار می‌کند.

 وی اضافه کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که کشور به لحاظ تعداد دانشجو به حد اشباع رسیده و تنها باید روی کیفیت کارکنیم. به دانشکده‌ها این اختیار را دادیم که اگر می‌خواهند یک‌رشته ناکارآمد و کم‌طرفدار را حذف کنند و یک‌رشته پرطرفدار را اضافه نمایند، اما این به معنای افزایش دانشجو نیست و تنها ممکن است گرایش‌ها تغییر کند، مانند رشته‌هایی که بین‌رشته‌ای هستند. مثلاً در رشته‌‌ای مانند هوش مصنوعی چندین تخصص نقش دارد.همچنین این رشته طرفدار  دارد و دانشگاه را به آن سمت سوق دادیم.

 دکتر محمد کافی در مورد اقدامات کیفیت‌بخشی در دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ما درروش تدریس خود در دانشگاه که دانشجو بنشیند و تنها استاد صحبت کند، تجدیدنظر می‌کنیم. این طرح یک روش آموزش معکوس است یعنی به‌جای اینکه استاد در کلاس تدریس کرده و دانشجو در خانه مطالعه کند، دانشجو در خانه مطالعه می‌کند و بعد در کلاس با استاد و هم‌کلاسی‌های خود بحث و گفت‌و‌گو می‌نماید که این موضوع باعث می‌شود ذهن دانشجو خلاق‌تر شود و نوآوری داشته باشد. همچنین افزایش دروس عملی و ساعات کارورزی از دیگر اقدامات در حوزه کیفیت‌بخشی است. این مباحث در دانشگاه فردوسی مشهد به‌صورت جدی مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص فاصله بین ذهنیت دانش‌آموزان قبل کنکور و بعد دانشگاه، تصریح کرد: به نظر من این فاصله زیاد است. کاش این امکان وجود داشت که ما تمام دانش‌آموزان خود را قبل از ورود به دانشگاه حتی به‌صورت بازدید به دانشگاه می‌آوردیم تا فضای واقعی دانشگاه را مشاهده و با استادان صحبت می‌کردند.

وی افزود: من اعتقاددارم که دانش‌آموزان با بسیاری از رشته‌های خوب آشنا نمی‌شوند، به همین دلیل است که علاقه و رغبتی به برخی رشته‌ها  ندارند وگرنه رشته‌هایی وجود دارد که اکنون زمینه اشتغال برای آن فراهم بوده و تأثیر اجتماعی‌ آن‌ها نیز زیاد است، بنابراین دانش‌آموزان باید قبل از ورود به دانشگاه ارتباطشان با محیط دانشگاه چه به‌صورت فیزیکی و چه به‌صورت بازدید از سایت ها و برنامه‌های دانشگاه‌ها افزایش یابد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ما با ورود به دانشگاه به دانش و مهارتی مجهز می‌شویم تا بتوانیم نقش‌آفرینی بیشتری در جامعه داشته باشیم و برای اداره بهتر جامعه خدمت بیشتری کنیم، بنابراین اولین نکته این است که وجود ما بسیار مهم بوده و ما باید به‌سلامتی، تعادل روانی، ورزش و ارتباطات اجتماعی خود فکر کنیم. درس خواندن و دانشجو شدن به معنای بریدن از سایر نیازهای یک فرد متعادل نیست.

دکتر کافی ادامه داد: انتظار و خواهش من این است که بچه‌های ما صرف‌نظر از اینکه درگذشته چه‌کاری انجام دادند، به‌صورت طبیعی در کنار تلاش‌های خود، به ارکان و نیازهای دیگر زندگی خود به‌صورت بسیار جدی بپردازند که اگر چنین کاری انجام دهند، نتیجه مطلوب‌تری خواهند گرفت.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ممکن است در ذهن والدین، بستگان و دوستان شما این باشد که حتماً باید در یک‌رشته و دانشگاه خاص پذیرفته شوید. اگر این اتفاق رخ داد که بسیار خوب است و شما و اطرافیانتان خوشحال خواهید شد اما اگر این اتفاق به دلیل رقابت بسیار شدید در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها رخ نداد، دنیا به آخر نرسیده است. همه می‌دانیم کشور ما تنها به یک تخصص و رشته تخصصی خاص نیاز ندارد، بلکه به مجموعه‌ای از تخصص‌ها نیاز دارد.

 وی اضافه کرد: این مهم است که فرد در رشته پذیرفته‌شده سرآمد باشد، قبولی در یک‌رشته بخشی از موفقیت بوده، موفقیت بزرگ‌تر این است که در رشته قبول‌شده سرآمد باشد. سرآمدان در یک‌رشته قطعاً موفق‌ترین افراد جامعه هستند.

دکتر کافی بابیان اینکه اکنون در دانشگاه برای همه جوانان صندلی وجود دارد، عنوان کرد: تنها تفاوت در رشته و دانشگاه موردنظر است. در حوزه تحصیلات کارشناسی استانداردهای اکثر مؤسسات آموزشی ما استانداردهایی خوب و مطرح در سطح جهانی است، بنابراین نباید خودمان را چندان به‌زحمت بیندازیم و تصور کنیم اگر در یک دانشگاه خاص پذیرفته شویم، بسیار موفق هستیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه دوره دانشجویی دوره‌ای بوده که بخش زیادی از موفقیت مرهون تلاش‌های شخصی دانشجو است، بیان کرد: در دوران دانشجویی، فرد دیگر دانش‌آموز نیست که بخواهد دانش را از کسی فرابگیرد، بلکه باید جوینده دانش باشد، بنابراین در دوره کارشناسی بیش از دانشگاه و استاد، خود دانشجو نقش اصلی را به عهده دارد. پذیرفته شدن در یک‌رشته مرحله بسیار مهمی بوده اما مهم‌تر این است که دانشجویان تصور نکنند با ورود به دانشگاه مشکل حل‌شده، بلکه دوره جدیدی از تلاش فرارسیده که باید با همین انرژی و اراده‌ای که در کنکور شرکت کردند، از این به بعد نیز برای کسب دانش و مهارت فعالیت کنند.

آخرین اخبار