ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد نشست آشنایی با سیستم آموزشی دانشگاه‌های سوئیس، برزیل و کانادا به مناسبت هفته سرآمدی آموزش، روز شنبه 14 اردیبهشت 98 در سالن سمینار دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.

دکتر وحید پرتوی نیا، مدرس دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا و محقق شرکت هوو آی در آغاز این برنامه با ارائه آمارهایی، افزون بر ذکر نقاط قوت و ضعف کشور ایران و بررسی جایگاه آن در بین سایر کشورها، اهمیت جمعیت و اقتصاد را در آموزش مطرح کرد.

 دکتر پرتوی نیا به بررسی دانشگاه‌های دو کشور سوئیس و کانادا ازلحاظ تعداد دانشگاه‌های رتبه بالاتر از دانشگاه تهران، دوره‌های تحصیلی، نحوه پذیرش و هزینۀ ورود به دانشگاه‌ها در دوره ارشد و دکتری و میزان حقوق دریافتی در جایگاه محقق و هیئت‌علمی پرداخت.

 وی در ادامه به تفاوت نسبت تدریس و تحقیق از میزان مورد انتظار یک عضو هیئت‌علمی در کانادا اشاره و دلایل پررنگ‌تر بودن نقش صنعت در دانشگاه‌های کانادا نسبت به ایران را ذکر کرد.

در بخش بعدی این برنامه، دکتر علی گلمکانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فدرال آلاگواس برزیل، ضمن مقایسه وضعیت مهاجرت ایران و برزیل، به شرح دوره‌های تحصیلی و نحوه ورود به دانشگاه در برزیل پرداخت. وی اختلاف طبقاتی موجود در کشور برزیل را مهم‌ترین عامل اختلاف کیفیت سیستم آموزشی در این کشور دانست.

دکتر گلمکانی در ادامه توضیحاتی را در مورد 10 رشته تحصیلی دانشگاهی پر متقاضی کشور برزیل و ظرفیت موجود در دوره‌های مختلف رشته ریاضی ارائه داد و علت پیشرفت تحقیقات در برزیل را اختصاص هزینه بیشتر به این امر عنوان کرد.

در پایان این نشست، دکتر پرتوی نیا در پاسخ به پرسش حاضران، راه‌حل رفع مشکل تفاوت زبان را جدا بودن مؤسسات تحقیقاتی از دانشگاه‌ها در برخی از ایالت‌های کانادا بیان کرد و سخنان خود را با ارائه توصیه‌هایی به اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشکده برای بهبود فرآیندهای آموزشی و سپاسگزاری از زحمات معلمان و استادان خود پایان داد.