ارسال شده در تاریخ :

با توجه به رونمایی از نسخه جدید وب سایت انگلیسی دانشگاه
فردوسی مشهد ، روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با خانم دکتر پریرخ مسئول پروژه طراحی
این وب سایت انجام داده است که حاصل این گفتگو به شرح ذیل می باشد.


اهمیت وب سایت انگلیسی برای دانشگاه فردوسی مشهد


وب سایت انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد دروازه ایست به روی
فعالیتها و خدمات این دانشگاه. تا زمانی که درب سازمانی گشوده نشده نمی توان فهمید
که تشکیلات و سازمان آن، امکانات و ارزشهای مطرح برای آن سازمان چیست. زمانی که
درب گشوده می شود، هیچ چیز بر کسی پوشیده نخواهد بود؛ بنابراین و بر پایه موقعیت
مناسب دانشگاه فردوسی مشهد در ایران و در شمال شرق کشور، ضروری است این سازمان از
وب سایتی برخوردار باشد که نشان دهنده برند این دانشگاه دیرینه سال باشد. افزون بر آن ویژگیهای
عصر حاضر وجود سایت انگلیسی برای هر دانشگاهی از جمله این دانشگاه ها اجتناب
ناپذیر می کند.


الف. امروزه
دانشگاه ها در فضای رقابتی سختی قرار دارند، فناوری این امکان را برای آنها بوجود
می آورد که آنها بتوانند با کمترین، آسانترین و ارزانترین بستر، اطلاعات و خدمات
خود را برای کاربران دسترس پذیر کنند. بازنمون امکانات و فعالیتها و خدمات مناسب و
کیفی نه تنها امکان رقابت در سطح ملی بلکه در گستره بین المللی را فراهم می آورد.


ب. دانشجویان به طور معمول برای انتخاب دانشگاه برای تحصیل،
نیاز به اطلاعات کافی در مورد دانشگاه ها دارند. در وب سایت انگلیسی دانشگاه تلاش
شد تا اطلاعات معتبر و گسترده فراهم شود، محیط زودآشنایی در صفحه های آن بوجود آید
و تا حد امکان از معیارهای بهینه سازی در صفحه ها (
SEO) استفاده شود. این
بستر می تواند تا حد زیادی به سوالهای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه پاسخ دهد.


ج. گفتگوی علمی و اشتراک دانش در بین دانشگاه ها و متخصصان
از معیارهای برتری بشمار می آید. حضور فعال و بادوام در محیط وب موجب می شود که
سایر پژوهشگران با دانشگاه فردوسی آشنا شوند‌ و امکانات، علاقه ها و استادان هم
رشته را پیدا کرده و به تعامل با این دانشگاه بپردازند.


چگونه وب سایتی مناسب دانشگاه است


عواملی چند یک وب سایت را معتبر، با کیفیت و قابل اعتماد می
سازد: این عوامل وابسته به سیستمهای مورد استفاده برای ذخیره اطلاعات تولید شده در
دانشگاه، کیفیت ذخیره و در نتیجه کیفیت داده ها، ساختار سایت، امکانات دسترس پذیری
به اطلاعات سایت و رعایت اصول بهینه سازی (
SEO ) می باشد. در
رابطه با سیستمهای مورد استفاده، همان طور که در مصاحبه اینجانب، که در ماهنامه
پیک دانشگاه شماره 101 مرداد 1389 منتشر شد آمده است، سیستمی که دستاوردهای علمی
دانشگاه در آن ثبت می شود باید استاندارد باشد و امکانات لازم برای ذخیره اطلاعات
را داشته باشد. ذخیره اطلاعات باید با دقت لازم انجام شود. ضروریست روند طراحی
سیستمها، ذخیره و کنترل داده ها با همکاری متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی صورت
گیرد تا برونداد، که دستاوردهای علمی دانشگاه است، از حداقل مشکلات برخوردار باشد.
ساختار مناسب به زودیابی اطلاعات و زودآشنایی سایت کمک می کند. و نمایه سایت،
امکان مرور صفحه ها، نقشه سایت و محیط جستجو محتوا را دسترس پذیر می سازد. در سایت
انگلیسی دانشگاه این ویژگیها و تا حد بسیار زبادی معیارهای بهینه سازی صفحه ها
مورد توجه قرار گرفت.


محتوای وب سایت انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد


در وب سایت انکلیسی دانشگاه اطلاعات لازم در مورد شناخت دانشگاه
و مسولان آن، دانشکده ها و گروه های آموزشی و استادان به همراه تصاویر آنها و
پیوند به سایت هر یک، مقاطع تحصیلی و امکانات و مقررات هر دانشکده فراهم شده است.
فعالیتهای مراکز پژوهشی و قطبهای علمی، که نقش مهمی در اعتبار دانشگاه دارند، از
دیگر بخشهای سایت است. همچنین معرفی جاذبه های محیطی و امکانات اسکان و زندگی در
دانشگاه به متقاضیان تحصیل در این دانشگاه فرصت خوبی برای شناخت محیط دانشگاه
فردوسی مشهد و انگیزه ارتباط و تعامل با آن بوجود می آورد.


پیامدهای داشتن وب سایت انگلیسی در دانشگاه فردوسی مشهد


برخورداری هر چه بیشتر از معیارهای بهینه سازی (SEO) موجب می شود
که وب سایت بهتر توسط موتورهای جستجو بازیابی شود. حضور دانشگاه در محیط وب، موجب
بهتر دیدن شدن آن و افزایش دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در این دانشگاه هستند می
شود. بنابراین، وب سایت انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد فرصتی برای دانشجویان خارجی بوجود می آورد
تا آنها آگاهانه به انتخاب رشته های مورد علاقه خود در مقاطع مختلف بپردازند. افزایش
دانشجویان خارجی به افزایش درآمد های خارجی دانشگاه کمک می کند. امروزه دانشگاه ها
در سراسر جهان باید بخشی ار هزینه های خود را از محل چنین درآمدهایی تأمین کنند. همچنین
حضور دانشگاه در محیط وب موجب افزایش تعامل علمی این دانشگاه و استادان آن با
متخصصان خارج از دانشگاه می شود. افزایش گفتگوهای علمی می تواند به افزایش ایده ها
و نوآوریهای علمی و نیز تولیدات علمی مشترک که ارزش آفرین است کمک کند.


اطلاعات روزآمد در رابطه با مدیران، رشته ها، درسها،
استادان و مشخصات و آثار آنان، که به صورت خودکار از پایگاه های داده در سیستمهای
دانشگاه تغذیه شده و در سایت نمایان می شوند، وب سایت انگلیسی دانشگاه را به بستر
دانشی تبدیل کرده است. در این بستر در هر زمان می توان به کوچکترین تغییرات پی برد
و دانش مورد نیاز در مورد این دانشگاه را کسب کرد. روزآمد بودن اطلاعات سایت نیز از
جمله معیارهای اعتبار آفرین بشمار می آید و در رقابتهای وبمتریک مورد نظر است.


وب سایت مناسب به برندسازی دانشگاه کمک می کند و در افزایش
اعتبار و وجهه دانشگاه در داخل و خارج از کشور موثر است. این امر به اعتماد به
دانشگاه و در جذب دانشجوی بیشتر خارجی و تعامل علمی که نتیجه آن هم افزایی دانش و
تولید دانش کمک می کند. این موارد از جمله معیاری های افزایش رتبه دانشگاه در
آزمونهای رتبه بندی دانشگاه ها می باشد. امروزه رقابت با سایر دانشگاه های داخل و
خارج و افزایش و حفظ رتبه دانشگاه امری اجتناب ناپذیر است.


در آغاز راه کلیه معیارهای وبمتریک و رتبه بندیهای مختلف
مورد مطالعه قرار گرفت و کیفیت وگستره اطلاعات مورد توجه بود. ولی چون اطلاعات
ماهیت متغیر دارند و نیازها متفاوت است و دانشگاه سازمانی رو به تحول است، این
سایت مانند هر سایت سازمانی دیگر همواره در حال رشد است و پایانی برای آن نمی توان
در نظر گرفت. ولی رشد مناسب و متعادل آن بستگی به همکاری تمام اعضاء سازمان دارد.
همکاری هر چه بهتر در روزآمد سازی و توسعه آن برای دانشگاه و نیز تک تک اعضاء آن اعتبار به ارمغان می آورد.


تصویر صفحه سایت انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد 


برای ورود به سایت انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد روی تصویر زیر کلیک کنید


um.en