ارسال شده در تاریخ :

ایده
مرکز رشد سال 1959 میلادی در نیویورک متولد شد. وقتی 'ژوزف مانسکو
' تاجر آمریکایی و مالک ساختمانی 10 هزار
مترمربعی در این شهر متوجه شد هیچکس توان پرداخت اجاره بهای ساختمانش را ندارد و
تصمیم گرفت این ساختمان بزرگ را به جای یک مستاجر به 30 صنعتگر واگذار کند
.


ساختمان
مانسکو که هم اکنون به نام 'مرکز صنعتی باتاویا' شناخته می شود هنوز هم فعال است و
حدود هزار نفر در آن کار می کنند. روش واگذاری این ساختمان به مدلی برای مراکز رشد
فناوری در سراسر جهان تبدیل شده است
.


در
ایران نیز ادبیات مراکز رشد بیشتر با ظهور پارکهای علم و فناوری عجین شده اما با
تلاش برای رسیدن به نسل سوم دانشگاهها که 'دانشگاههای کارآفرین' محسوب می شوند این
ادبیات به دانشگاهها نیز رسوخ کرد و تاسیس مراکز رشد واحدهای فناور در دانشگاههای کشور
ناشی از همین تاثیر و تاثر است
.


رئیس
مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرگزاری
جمهوری اسلامی . ایرنا خراسان رضوی در این مورد اظهار داشت : مرکز رشد یا انکوباتور از مصدر
'to incubate' بر مفهوم رشد کردن و تکوین
یافتن دلالت دارد
.


سیدحسین
موسوی افزود: در ادبیات کار آفرینی مراکز رشد در زمره زیرساختهای فنی قرار می
گیرند و چارچوبهایی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک تاسیس می شوند
.


وی
ادامه داد: مراکز رشد فضاهای اداری، فنی و آزمایشگاهی همراه با خدمات حمایتی با
حداقل هزینه را برای شرکتهای نوپا فراهم و شبکه سازی و برخی خدمات جانبی در زمینه
های فنی، مدیریتی، حقوقی را تامین می کنند. مدت استقرار موسسات در این مرکز معمولا
بین سه تا پنج سال است
.


رئیس
مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی
با در اختیار داشتن چهار ساختمان به مساحت هزار و 609 مترمربع در حال بهره برداری
و هزار مترمربع در حال آماه سازی از سال 1386 با اخذ مجوز مرکز رشد از وزارت علوم،
تحقیقات و فناوری طی انعقاد تفاهمنامه هایی با پارک علم و فناوری خراسان رضوی شروع
به فعالیت کرد
.


وی
افزود: این مرکز با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط
کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای صاحب ایده در زمینه های مختلف که منتهی به
فناوری دانش بنیان گردد پشتیبانی می کند
.


در تارنمای
الکترونیکی مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه فردوسی مشهد اهداف کلی این مرکز
'افزایش کارایی و اثربخشی تحقیقات کاربردی در دانشگاه فردوسی مشهد، افزایش سهم
واحدهای فناور دانشگاه در ایجاد ارزش افزوده و فعالیتهای اقتصادی، توسعه و تعمیق
ارتباط واحدهای صنعتی و اجرایی با دانشگاه فردوسی و ارتقا توان رقابتی و پاسخگویی
دانشگاه بر اساس تقاضا محوری' عنوان شده است
.


همچنین
در این تارنما برنامه ریزی جهت ایجاد مراکز رشد تخصصی متناسب با مزیتهای نسبی
منطقه و تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه فردوسی مشهد از طریق فعالیتهای دانش محور
و فناورانه عنوان شده است
.


رئیس
مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اخذ مجوز و راه اندازی مرکز رشد
علوم انسانی در دانشگاه فردوسی متناسب با ظرفیتهای دانشگاه و استان در این حوزه و
با عنایت به نیازهای منطقه ای صورت گرفته است
.


موسوی
افزود
: این مرکز در زمینه
فناوریهای نرم و با محوریت فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و متمرکز بر ذهن
کار خود را دنبال می کند
.


تنوع
بخشی به منابع مالی دانشگاه فردوسی مشهد از طریق فعالیتهای دانش محور و فناورانه
از اهداف دیگر راه اندازی مرکز رشد عنوان شده است. هر چند که رئیس این مرکز گفت:
هم اینک با هدف تقویت واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه فردوسی برنامه
ای برای کسب درآمد از این شرکت ها تدوین نکرده است
.


وی
افزود
: حتی این واحدها در
پرداخت هزینه مربوط به دریافت خدمات خود از جمله خدمات اسکان، مشاوره، اینترنت و
اتوماسیون اداری و سایر خدمات از یارانه دانشگاه در قالب تخفیف استفاده می کنند.
بدیهی است دانشگاه با تدوین راهکارها و تعریف دستورالعملهای مربوطه از جمله اخذ
هزینه های بالاسری می تواند برخی از منابع مورد نیاز خود را از این مجموعه تأمین
کند
.


رئیس
مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هم اینک 119 واحد فناور و
شرکت فعال در مرکز رشد این دانشگاه فعالیت دارند. از این تعداد 85 واحد فناور و
شرکت فعال در مرکز رشد واحدهای فناور و 34 واحد فناور در مرکز رشد علوم انسانی
دانشگاه فردوسی حضور دارند
.


وی
گفت:به منظور بهره برداری از تعداد زیاد دانش آموختگان در رشته های علوم انسانی،
پاسخگویی به تقاضای فزاینده موجود و ظرفیتهای کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه در
رشته های مورد نظر و همچنین در راستای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه
فردوسی در جهت تولید و توسعه فناوریهای نرم یکی از شروط پذیرش در این مرکز حضور دانش
آموختگان، دانشجویان یا اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد(51 درصد سهام و اعضا)
است
.


موسوی
افزود: طبق آمار موجود در مرکز رشد علوم انسانی از 30 واحد فناور مستقر در سال
1395 تعداد 11 واحد فناور توسط اعضای هیات علمی تشکیل شده و 21 عضو هیات علمی
دانشگاه فردوسی به عنوان اعضای گروه کاری در این 30 واحد فناور مشغول فعالیت بوده
اند
.


وی در
پایان این گفتگو اعلام نمود: در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد 23 شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند که در گروه
موسس و اعضای تیم کاری آنها از همکاری استادان دانشگاه بهره می برند
.


.


.



کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد


https://telegram.me/ferdowsium